Parkeergarages - een blok aan het been

23 januari 2018

Parkeergarages - een blok aan het been

SP: "onwenselijke situatie"

Op het 'parkeerdossier' werkt de gemeente zich keer op keer in de nesten. De garages lijden verlies, deze verliezen worden aangezuiverd met gemeenschapsgeld, dit leidt tot onvrede bij commerciële parkeerexploitanten, en de gemeente wordt door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) op de vingers getikt. De SP wil zo snel mogelijk van deze situatie af.

Aanstaande donderdag besluit de gemeenteraad of de tarieven voor het parkeren in de garages 'marktconform' moeten worden gemaakt. Dit houdt een forse stijging in.
Tevens wil de gemeente haar garages aanwijzen als een zaak van 'algemeen belang'; de gemeenteraad moet hier ook een besluit over nemen.
Beiden zijn het gevolg van een uitspraak van de ACM.

Volgens de SP komen de problemen rond het parkeren voort uit de onwil van de gemeente een echte keus te maken. Is het aanbieden van parkeerplekken in de garages een taak van de gemeente, of van de markt? De gemeente Veenendaal heeft daarin nooit een keus gemaakt - en concurreert daarom met commerciële partijen.
Wat de SP betreft is dit uiterst onwenselijk.

In september stelde de SP in de gemeenteraad voor om de garages in de verkoop te zetten. Het exploiteren van parkeergarages kun je prima aan commerciële partijen overlaten - vindt de SP.
Het voorstel behaalde toen geen meerderheid.

De SP hoopt dat de geesten inmiddels gerijpt zijn voor de verkoop van de garages en zal donderdag nogmaals met een voorstel hiervoor komen.