h

Toekomst voor elektrisch rijden...

11 december 2018

Toekomst voor elektrisch rijden...

(...als je het kunt betalen)

Het elektrisch rijden zal zich in de toekomst verder ontwikkelen. De verwachting is dat in 2020 3% van de auto’s elektrisch rijdt en in 2025 10%. Met de aanleg van 4.500 laadpalen komen er vier keer zoveel laadpunten in de openbare ruimte van 43 gemeenten in de provincies Gelderland en Overijssel en Utrecht. Gebruikers van deze nieuwe laadpalen betalen op dit moment de laagste prijs van Europa. Dat is het resultaat van de gezamenlijke aanbesteding.

De gemeente Veenendaal stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoon, stil en duurzaam is. Landelijk is het voornemen vanaf 2030 geen brandstofauto’s meer te verkopen. Voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte is een aanbesteding georganiseerd met een groot aantal gemeenten in Overijssel en Gelderland. Hierbij heeft Veenendaal meegedaan vanuit Food Valley. De huidige vergunning voor het plaatsen van laadpalen loopt tot 1 juli 2021.
"Ook in Veenendaal zien we dat het elektrisch rijden groeit. Dat sluit goed aan bij onze doelstellingen naar een Energieneutraal Veenendaal in 2035", geeft wethouder Marco Verloop aan.  "We lopen hiermee voorop in de omslag naar duurzame mobiliteit door minder CO2-uitstoot en een schonere leefomgeving"

Vrijdag 7 december was het officiële overdrachtsmoment van de laadpaal aan de Schoener op aanvraag van de familie Van Keulen. Jacinta van Keulen is blij met de nieuwe aanwinst in haar buurt: "We vinden het belangrijk om goed met ons leefmilieu om te gaan. We hebben al zonnepanelen en nu kunnen we ook vlakbij huis onze auto opladen en we hopen dat meer buren hier gebruik van gaan maken!"

SP: Kanttekeningen

De SP juicht de ontwikkelingen rond elektrisch rijden toe, maar plaatst ook een aantal kanttekeningen.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Elektrisch rijden beperkt de CO2-uitstoot, maar als er slechts 3 tot 10% van de voertuigen elektrisch is, is dat een druppel op een gloeiende plaat. Een elektrisch voertuig is behoorlijk prijzig in aanschaf, en zo lang dat niet goedkoper wordt, zullen diesel- en benzinewagens de norm blijven."

Zelfs al zou elektrisch rijden de norm worden; dan nog zijn we er niet.
Breur: "De ergste vervuilers zijn niet de huishoudens, maar de grote bedrijven. Als we echt stappen willen maken in de vergroening, moeten die worden aangepakt. Helaas heeft het kabinet daar geen zin in; dat zit op schoot bij de toppen van die bedrijven."

Laadpaal aanvragen?

E-rijders, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich  melden via de website www.openbaarladen.nl. De laadpaal die geplaatst wordt is een buurtvoorziening. Het is de bedoeling dat de auto weggehaald wordt na het laden, zodat meerdere gebruikers hier kunnen gaan laden.

Reactie toevoegen

U bent hier