Islamitische school (nog) niet opgenomen in Plan van Scholen

29 juni 2019

Islamitische school (nog) niet opgenomen in Plan van Scholen

Positieve insteek herbevestigd

In het komende jaar wordt de Islamitische school nog niet opgenomen in het Plan van Scholen. De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van het College om de aanvraag van SEIOO af te wijzen. Wel heeft de raad een motie aangenomen om een volgende aanvraag met welwillendheid te benaderen.

Het was een moeilijke beslissing. De Stichting Ede voor Islamitisch Onderwijs en Opvoeding (SEIOO) had in hun ogen een goede aanvraag ingediend, maar volgens het College schoot deze tekort.
Wat de SP betreft moet het boven alle twijfel verheven zijn dat de aanvraag van de Stichting eerlijk behandeld is. Ook is het van belang dat, conform het Raadsprogramma, de gemeente zich opstelt als een meedenkende partner. Daarom diende de partij, samen met D66 een tweetal moties in: één voor een second opinion over de leerlingprognoses, en één om bij aanvragen voor nieuwe scholen actief overleg te hebben om samen zorg te dragen voor een goede aanvraag.

In zijn beantwoording namens het College van Burgemeester en Wethouders, gaf wethouder Verloop aan dat de second opinion al had plaatsgevonden. Het College hecht evenzeer aan zorgvuldigheid.
Ook gaf hij aan zoveel overleg en handreikingen richting de SEIOO te hebben gedaan als de tijd hem bood, maar aan het eind van de rit misten er simpelweg nog een aantal zaken in de aanvraag.
Dit was voor de indieners van de moties voldoende antwoord, waarna zij besloten om de motie niet in stemming te brengen.

Herbevestiging trouwbeloften

Een derde motie werd wel in stemming gebracht. Hierin werden raad en college opgeroepen om positieve wijze te communiceren en zorg te dragen voor een constructief gesprek, om zo te komen tot een goede aanvraag voor het plaatsen op het Plan van Scholen.
Enkele partijen noemden deze motie overbodig; de positieve en constructieve houding staan immers opgenomen in het raadsprogramma.
De SP steunde de motie wel. Fractievoorzitter Jan Breur: "Zie het als het herbevestigen van je trouwbeloften. Je zegt er niets nieuws mee, maar dat hoeft niet te zeggen dat het geen waarde heeft."

Geen alternatief

Een meerderheid van de gemeenteraad volgde het College in de afwijzing van de huidige aanvraag. DENK, D66 en Said el Hassanouï van ProVeenendaal stemden echter tegen het voorstel. Hadden zij een meerderheid gehad, dan was de aanvraag nog steeds niet gehonoreerd. Want daarmee was nog niet besloten om de aanvraag wel op te nemen in het Plan van Scholen. De tegenstemmers hadden echter geen alternatief voorstel - om de aanvraag wel op te nemen - ingebracht, waarmee hun stem slechts als symbolisch kan worden opgevat.

Moties:

Eerder verschenen: