Spreek je uit tegen racisme

Spreek je uit tegen racisme

Foto: Yasin Makineli

Motie denk/SP

Nadat een zesjarig meisje in de trein door een volwassene voor Zwarte Piet werd uitgemaakt, en een speler van Excelsior tijdens een wedstrijd tegen FC Den Bosch racistisch werd toegeroepen, was zelfs voor Premier Rutte de maat vol. Hij riep politiek en samenleving op om zich uit te spreken tegen racisme.

In Veenendaal werd die handschoen opgepakt door DENK en de SP.
DENK-fractievoorzitter Yasin Makinelli diende in de gemeenteraadsvergadering van afgelopen donderdag (28 november) namens beide partijen een motie in, waarin de raad zich zou uitspreken tegen racisme.

De motie kreeg daarbij nog steun van GroenLinks en D66. De rest van de partijen stemden tegen.

SP: Gelijkwaardigheid

Foto: AJ Breur

Voor de SP is het duidelijk dat racisme ongewenst is. Het staat zelfs in het beginselprogramma van de partij; 'Heel de Mens', onder het kopje van de kernwaarde 'Gelijkwaardigheid'.

Een beschaafde samenleving vereist de fundamentele erkenning dat alle mensen gelijkwaardig zijn. De een is nooit méér dan de ander. Willen we iedereen op deze manier bejegenen dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving en de afwezigheid van elke vorm van discriminatie en achterstelling.

'Gelijkwaardigheid' was ook het thema van het afgelopen Novemberdebat, dat eerder deze maand - op woensdag 20 november - plaatsvond.

Foto: SP Veenendaal

Motie Denk/sp tegen racisme