Warmtevisie UNANIEM vastgesteld

Warmtevisie UNANIEM vastgesteld

Foto: SP Veenendaal

Transitievisie Warmte 0.1

Vorige week (donderdag 23 april) heeft de gemeenteraad de 'Transitievisie Warmte 0.1' vastgesteld. De stemming was unaniem; alle partijen stemden voor. Deze visie heeft een verkennend karakter, en is een startpunt naar een aardgasvrij Veenendaal...

Volgens het klimaatakkoord moeten alle gemeenten uiterlijk 2021 een Transitievisie Warmte laten vaststellen door de gemeenteraad. Hierin bepaalt de gemeente onder andere welke strategie en planning ze wil volgen om in 2050 aardgasvrij te zijn. De 'Transitievisie Warmte 0.1' is het eerste tussenproduct op weg naar een definitieve transitievisie in 2021.

In de visie worden de buurten Franse Gat, Molenbrug, Petenbos (inclusief Petenbos Oost), Dragonder-Zuid, Dragonder-Oost en Veenendaal-Oost aangewezen als 'verkenningswijken'. Hier zal verder onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden om geheel van het aardgas af te gaan - danwel flink te besparen op aardgas.
Voor warmtenetten in Veenendaal blijft aardgas de voorkeur genieten boven (houtachtige) biomassa als duurzame warmtebron. Wel moet er een significante besparing op het aardgasgebruik plaatsvinden.

Omdat de 'Transitievisie Warmte 0.1' slechts een eerste stap is, en er gaandeweg het proces nog volop kan worden bijgestuurd, kon de SP instemmen met dit voorstel.
Voor de SP is het belangrijk dat er op een effectieve manier verduurzaamd wordt, waarvoor draagvlak is bij de Veenendalers. Bovendien wil de SP dat Veenendalers niet op kosten gejaagd worden.

WORDT VERVOLGD...

Zie ook: