Maak van tegenprestatie geen spreader-event!

31 oktober 2020

Maak van tegenprestatie geen spreader-event!

Foto: AJ Breur

Doe het veilig of doe het niet!

Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen besmet raken met het corona-virus als zij hun 'tegenprestatie' in het kader van de participatiewet vervullen. Zeker wanneer zij tot een risico-groep behoren. Als er geen mogelijkheid is om de verplichte tegenprestatie individueel te doen, moet hij maar worden opgeschort.
Dit zei SP-fractievoorzitter Jan Breur, toen de gemeenteraad afgelopen maandag
(26 oktober) sprak over de corona-situatie.

DENK had het onderwerp aangekaart, naar aanleiding van het hoge aantal besmettingen in Veenendaal. Ook andere partijen maakten van de gelegenheid gebruik om het College van Burgemeester en Wethouders te bevragen over de coronasituatie.

De SP vroeg ondermeer of er extra zorgvuldigheid kon worden betracht bij het opleggen van de tegenprestatie. Dit, naar aanleiding van een zeer pijnlijke en onnodige besmetting die iemand had opgelopen bij het voldoen aan de tegenprestatie.

De casus

Een man van 57 moest in het kader van zijn tegenprestatie aan de slag bij IW4. Hoewel hij aangaf dat hij, als hart- en carapatiënt tot een risicogroep behoorde, is hij toch in een groep geplaatst. En op de eerste dag was het al raak: hij had een corona-besmetting te pakken.
Eenmaal thuis besmette hij ook zijn vrouw, die vrijwilliger is bij een zorginstelling. Gelukkig heeft zij op haar beurt daar niemand van het personeel of de ouderen aangestoken, maar dit had ook anders kunnen aflopen.

Wat de SP betreft, zijn dit soort voorvallen bijzonder onwenselijk. De gemeente moet geen mensen onnodig risico laten lopen - en zeker niet als die mensen tot een risicogroep behoren.
De SP vroeg het College van Burgemeester en Wethouders om mensen uit een risicogroep niet meer de tegenprestatie in groepsverband te laten vervullen. Als iemand niet op individueel niveau aan de slag kan, moet de verplichte tegenprestatie maar worden opgeschort.

Wethouder Lochtenberg antwoordde hierop dat hij niet de stap wilde zetten om de tegenprestatie op te schorten, maar wel dat hij beter maatwerk zal toepassen bij het opleggen van tegenprestaties. Hij is het met de SP eens dat het niet de bedoeling is dat het virus verspreid wordt door middel van de tegenprestatie.

Foto: SP Veenendaal

Zie ook: