De dure les van DEVO...

De dure les van DEVO...

Foto: DEVO / www.devo-veenendaal.nl

Einde publiek-private samenwerkingsconstructie

Afgelopen donderdag (24 juni) heeft de gemeenteraad besloten om de aandelen van DEVO, die nu nog het bezit zijn van Quattro Energie BV, over te kopen. De gemeente koopt daarmee de risico's op, en wordt enige aandeelhouder.
Dit besluit is het einde van de Publiek-Private samenwerking, waaronder DEVO tot dusver altijd gevallen heeft.

Het gaat niet zo goed met DEVO, de Duurzame Energievoorziening Veenendaal Oost. Het bedrijf heeft een negatief eigen vermogen, en de Gemeente hobbelt van borgstelling naar borgstelling. De overige aandeelhouders, verenigd in Quattro Energie BV, willen van DEVO af.
Daarover heeft nu de gemeenteraad een besluit genomen.

"Een commercieel belang is iets anders dan een maatschappelijk belang," zei SP'er Jan Breur in de gemeenteraad. "Daarom zijn wij in beginsel tegen Publiek-Private Samenwerkingsconstructies. De deal die nu voorligt is lang niet perfect. Het is een dure les. Laten we dit dossier zo snel mogelijk sluiten, en niet weer in dezelfde domme valkuil lopen."

Door dit besluit komt DEVO volledig in de handen van de gemeente te liggen.

Zie ook: