Solidair met Oekraine (4)

20 maart 2022

Solidair met Oekraine (4)

Foto: SP Veenendaal

Samen bij de vredesvlag

De Russische bezetting van Oekraïne duurt voort. Daarom stonden de SP, Veenendalers Voor Vrede en Vredes Inititiatief Veenendaal op zaterdag 19 maart wederom op het voormalige stadsstrand met de Vredesvlag. Ook de Oekraïense vlag was present. Zo tonen de organisaties solidariteit met het Oekraïense volk en dragen ze de hoop op vrede uit.

Diezelfde dag werd er op de Partijraad van de SP gesproken over de situatie met Tiny Kox, president van de Parlementaire Asssemblee van de Raad van Europa. Hij pleitte voor harde economische en diplomatieke sancties tegen Poetin; die hebben echt effect. Een nieuwe wapenwedloop verergert de problemen alleen maar.
De SP is geen voorstander van verdere militaire escalatie, bijvoorbeeld door het sturen van wapens of militairen naar Oekraïne. Alles moet nu gericht zijn op de-escalatie en een politieke oplossing van het conflict. Zoals altijd in een oorlog is het niet de politieke elite die erdoor wordt geraakt, maar de gewone mensen in het land. Dat maakt oorlog zo verwerpelijk.

Ondertussen zijn in Veenendaal de hulpacties ook goed op gang gekomen. Op verschillende plekken worden vluchtelingen opgevangen, en er worden goederen ingezameld. Ook helpen? Kijk op:

Zie ook: