SP bustour door de provincie

19 februari 2023

SP bustour door de provincie

Foto: SP Provincie Utrecht

"Wij komen als winnaar uit de bus"

Op zaterdag 18 februari toerde er een speciale SP-bus door de provincie Utrecht om aandacht te vragen voor het Openbaar Vervoer. Lijsttrekker Jan Breur bezocht, met een alsmaar groeiende groep SP'ers Utrecht, Bilthoven, Zeist, Leusden en Amersfoort. Hun boodschap: het OV moet weer in publieke handen.

Utrecht

Utrecht was de eerste halteplaats. De SP'ers flyerden daar in het stationsgebied. Terwijl Utrecht steeds moeilijker met het Openbaar Vervoer bereikbaar is vanuit – met name – de kleinere plaatsen in de provincie, wil het Provinciebestuur miljarden investeren in een reeds bestaande tramlijn.
Breur: "Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. In Lage Vuursche rijdt bijvoorbeeld helemaal geen bus. Zorg eerst dat de hele provincie is aangesloten op het streekvervoer, voor je aan dure hobby's begint."

Foto: Jan Breur

Utrecht is de enige van de vier grote steden die geen eigen vervoerbedrijf heeft. Wat de SP betreft een gemiste kans. “De opbrengsten van het OV verdwijnen nu in de vorm van winst naar een multinational in Frankrijk,” aldus Breur. "Als we het streekvervoer in eigen handen nemen, kunnen we dat juist investeren in een betere dekking, frequentere dienstregeling en goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs."

Bilthoven

Een grote groep Biltse SP'ers wachtte de bus op bij station Bilthoven. Hier was het direct flink aanpoten. Er werden volop flyers uitgedeeld aan reizigers, en gesprekken aangegaan. Eén voorbijganger was zó enthousiast over het idee van een publiek Openbaar Vervoer, dat hij een hele stapel flyers meenam om zelf te verspreiden.

Foto: Jan Breur

"De Bilt is een gemeente waar je echt de schade van het rendementsdenken ziet,” vertelt Breur. “Lijn 77 doet minder haltes aan, en er rijden niet of nauwelijks bussen in De Leijen, Centrum en Bilthoven Noord. Veel mensen zijn hier aangewezen op belbussen. Dat moet anders: het OV is geen winstobject maar een voorziening. Daarom zegt de SP: OV in publieke handen!"

Zeist

Foto: SP Provincie Utrecht

In Zeist werd de wijk Vollenhove bezocht. "In het kader van 'Vollenhove Vooruit' willen de provincie, de gemeente en verschillende ministeries investeren in deze wijk. Maar in dat hele project mis ik ideeën over het openbaar vervoer," zegt Breur. "Hoe mooi en leefbaar de wijk ook wordt; mensen willen ook wel eens weg. Of bezoek ontvangen. Goede busverbindingen zijn dan essentieel."

Foto: Jan Breur

Hoewel de bustour primair in het teken stond van het Openbaar Vervoer, was er ook aandacht voor andere thema's. Zo lieten Breur en de andere kandidaten zich bijpraten over de koffiezaak waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen, en over de Weggeefwinkel.
Breur: “Mooie initiatieven, waarvan ik er graag meer zie in de provincie.”

Leusden

Foto: Jan Breur / SP Provincie Utrecht

In Leusden stopte de bus bij één van de weinige haltes die het dorp nog heeft. Nu lijn 77 en 78 daar zijn opgeheven, en lijn 17 maar op enkele plekken stopt, zitten grote delen van Leusden zonder Openbaar Vervoer. Op de halte stond een bescheiden legertje SP'ers de bus al op te wachten. Samen met hun bezoekers gingen zij naar winkelcentrum Gertrudishof, waar de flyers grif van de hand gingen.

Foto: Jan Breur / SP Provincie Utrecht

"Mensen moeten soms wel 800 meter lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Bewoners van het verzorgingstehuis zijn aangewezen op vrijwilligers vanuit Gelderland," aldus Breur. "Dat is beschamend. De SP wil dat iedere wijk, ieder dorp, iedere kern een bus heeft. Openbaar Vervoer van iedereen, voor iedereen!"

Foto: Anne-Marie Mineur/Jan Breur / SP Provincie Utrecht

Amersfoort

Eindhalte Amersfoort is één van de belangrijkste OV-knooppunten van de provincie. Bussen genoeg, zou je denken. Maar ook hier zijn problemen. Lijn 1 staat op de nominatie om geschrapt te worden, waardoor de wijk Soesterkwartier zonder bus komt te zitten. Vrijwilligers zouden dan zelf een busdienst moeten draaien om het gemis op te vangen – en aan te tonen!

Foto: Jan Breur

Hier aangekomen was de groep op volle sterkte. In een handomdraai kleurde het Stationsplein dan ook rood. Flyers werden uitgedeeld, gesprekken werden aangegaan, en uiteraard werd de buschauffeur bedankt. De actiedag werd afgesloten met een welverdiend gezamenlijk drankje. Breur: "Onze missie voor de provincie is duidelijk. Zorgen dat Openbaar Vervoer geen winstobject is, geen privilege, maar een voorziening voor ons allemaal, van ons
allemaal."

Stem daarom SP op 15 maart!

Foto: Anne-Marie Mineur / SP Provincie Utrecht

Reacties

Goed gedaan Jan, vanavond op TV weer het programma KIESPIJN bekeken, was aardig om te zien! Hoewel we zelf niet Rechts of Links zijn,
ben ik blij dat Links gewonnen heeft! Wie weet zien we elkaar dinsdag?