Pak de winsten en verlaag de BTW!

12 maart 2023

Pak de winsten en verlaag de BTW!

Foto: Baukje Hiemstra / SP Veenendaal

Laatste campagneweekend

De Provinciale Statenverkiezingen komen met rasse schreden naderbij. In Veenendaal werd het laatste campagneweekend door de SP benut om actie te voeren voor goedkopere boodschappen. Door de winstbelasting te verhogen, zou de BTW omlaag kunnen.

Foto: SP Veenendaal

Net als vorige week was de campagnetent weer opgezet in de Hoofdstraat. Ook posteerden actieve vrijwilligers bij supermarkten, en liepen ze een 'stille tocht'. Zij droegen een spandoek, met de tekst "Pak de winsten en verlaag de BTW".

Foto: SP Veenendaal

Ook nu weer waren er veel boeiende gesprekken, en was er een opperbeste sfeer. Met één verschil: het weer was nu ook nog eens stukken beter...

Ondertussen, in Wijk bij Duurstede...

Foto: SP Provincie Utrecht

De trots van SP Veenendaal, lijsttrekker Jan Breur, speelde vandaag geen thuiswedstrijd. Hij was te gast in het - even zonnige - Wijk bij Duurstede, waar hij zijn partijgenoten hielp in de campagne. Hij flyerde enthousiast mee, en deelde aan het eind van de dag het podium met Tweede-Kamerlid Renske Leijten op een themabijeenkomst over het nationaliseren van publieke diensten.

Foto: Mischa van der Heijden / SP Provincie Utrecht

Hoewel hij groot liefhebber van het Openbaar Vervoer is, was hij toch met de auto gekomen. "Met de auto ben je er in een halfuurtje, maar met het OV ben je een stuk langer onderweg," vertelde hij. "Dat geldt bijna voor de hele provincie: het Openbaar Vervoer is de b-keuze. En zo krijg je mensen dus niet uit de auto." De SP wil daarom flink investeren in het streekvervoer.

Foto: SP Provincie Utrecht

Wat Breur betreft zijn die investeringen niet onbetaalbaar wanneer het OV in publieke handen is. Integendeel; dan is het JUIST goedkoper! "Want dan verdwijnen de opbrengsten niet als winst naar een multinational in Frankrijk," legt hij uit, "maar kunnen we dat investeren in betere lonen en arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs, in een goed ov-netwerk voor de hele provincie, voor lagere tarieven, en op termijn zelfs gratis openbaar vervoer - waar we uiteindelijk naartoe willen."