Veenendaal in de prijzen, dankzij actie SP

Veenendaal in de prijzen, dankzij actie SP

Foto: Cor van Londen

Stadsstrand 'meest inspirerende binnenstadproject'

Het Veenendaalse staddstrand heeft een prijs gewonnen voor 'meest inspirerende binnenstadproject'. Tijdens de 'Dag van de Binnenstad' won ons stadsstrand de prijs op het thema 'leefbaar en sociaal'. Maar het had weinig gescheeld of Veenendaal had überhaupt geen stadsstrand gehad. Dankzij een actie van de SP is het stadsstrand er nog...

In 2017 voerde de SP de actie 'Red Ons Stadsstrand' om te voorkomen dat het stadsstrand volgebouwd te worden. Een petitie leverde bijna 11.000 handtekeningen op. Naar aanleiding daarvan bleef toch een groot deel van het stadsstrand behouden.
Drijvende kracht achter de actie, Sietse van der Bij, blikt terug:
"Dankzij de inzet van inwoners, vrijwilligers en bijna 11.000 mensen die de stadsstrand petitie hebben getekend maakte het verschil zodat alsnog driekwart van het stadsstrand bleef bestaan in de nieuwe plannen."

Er is weliswaar gebouwd aan het stadsstrand, waardoor de plek aan haar open karakter heeft ingeboet, maar desalniettemin is het een populaire verblijfplaats geworden. En goed genoeg voor een prestigieuze prijs.
"Graag gedaan," zegt SP-fractievoorzitter Jan Breur, die de actie in de gemeenteraad ondersteunde met tal van moties. "Zonder deze actie en onze inzet was er hooguit een schim van het stadsstrand overgebleven. Dan werd er niet eens gepeinst over het toekennen van een prijs. Dit is dus het succes van al die ondertekenaars."

Van der Bij: "11.000 handtekeningen, een record voor ons Veen. En dan nu in de prijzen. Misschien anders dan gedacht, maar alsnog heel mooi."