Voorstellen bij begroting

Voorstellen bij begroting

Foto: Jan Breur

Linksom of rechtsom verzilverd

Verspreid over maarliefst drie vergaderingen behandelde de gemeenteraad de afgelopen tijd de Programmabegroting. Dat het zoveel tijd kostte is opmerkelijk, aangezien de begroting - gezien de onzekere financiële situatie - beleidsarm is en de coalitie op voorhand al bekendmaakte geen extra geld te willen uitgeven. Desalniettemin slaagde Sietse van der Bij, de golden boy van de SP, erin om zijn voorstellen te verzilveren.

De inzet van de SP voor deze begroting zat vooral op het gebied van woningbouw. Op de voorstellen die de SP hier deed, kreeg Van der Bij steeds toezeggingen van het College van Burgemeester en Wethouders.
Daarom hoefden ze niet in stemming worden gebracht.

Deze voorstellen waren:

Met toezeggingen van het College in the pocket konden deze voorstellen dus worden ingetrokken. Daarnaast deed de SP nog voorstellen om de gemeentekas en het milieu te sparen:

Hierbij bleek het materialenpaspoort al te bestaan, en zegde het College toe om de mogelijkheden van een materialenbank te onderzoeken. Het voorstel voor tweedehands en refurbished kantoormateriaal werd een-op-een overgenomen. En dus hoefden ook deze voorstellen niet in stemming te worden gebracht.

mede-indiener

Verder prijkte de handtekening van Van der Bij ook onder een aantal voorstellen van andere partijen, als mede-indiener namens de SP.
Dit waren:

• Continueren diversiteitsgelden (ingediend door D66)
    om het geld voor maatschappelijke initiatieven die de acceptatie en emancipatie van groepen in de samenleving te bevorderen, niet te schrappen uit de begroting. Zodoende krijgt de pilot een eerlijke kans.
    AANGENOMEN
  • Een beweegparcours (ingediend door CDA)
    op te nemen in de planvorming voor het nieuwe stadspark. Zodoende kunnen minder mobiele mensen oefenen met hun hulpmiddel (rolstoel/rollator/scootmobiel) en worden ongelukken voorkomen.
    AANGENOMEN
  • Geen hoger beroep aantekenen (ingediend door CDA)
    tegen vonnissen als het om rechtszaken gaat die individuele burgers tegen de gemeente hebben aangespannen.
    VERWORPEN
  • Digitaliseren stadswandeling (ingediend door ProV)
    om meer informatie over bijzondere locaties in Veenendaal beschikbaar te maken voor een breed publiek.
    AANGENOMEN
  • Veenendaal bijenstad (ingediend door CDA)
    ter bevordering van de vergroening van de leefomgeving en om biodiversiteitsverlies en achteruitgang van de ecosystemen tegen te gaan. Bovendien heeft dit toegevoegde waarde voor de natuur- en cultuureducatie en toerisme, en past het initiatief in de traditie van de Veense Bijenmarkt - de oudste van west Europa.
    AANGENOMEN

Als mede-indiener van deze voorstellen was de SP dus bijzonder succesvol. Bijna alles wat Van der Bij wilde, heeft hij weten te verzilveren. Voor een kleine fractie met slechts één zetel is dat behoorlijk knap.
Stel je eens voor wat een GROTE SP voor elkaar zou kunnen krijgen.

Nu duurt het nog twee jaar voor de SP in de gemeenteraad groter kan worden, maar een grote SP in de Tweede Kamer ligt binnen handbereik. Op 22 november zijn er verkiezingen. Zorg dat je met een goed gevoel het stembureau verlaat.
Stem sociaal.
Stem SP.