www.gilbertjaar2019.nl

13 januari 2018

www.gilbertjaar2019.nl

Misschien een wat vreemde kop boven een stukje over een "beeldvormende avond" voor de gemeenteraad, die ik namens de SP heb bijgewoond. Vreemd, maar wel de lading dekkend!

Alle Veenendalers weten, dat onze woonplaats een Gilbert van Schoonbekestraat heeft, maar daarmee houdt de kennis van de meesten wel op. En toch is Veenendaal nauwelijks voorstelbaar zonder de creativiteit en de ondernemerszin van deze Antwerpenaar, die leefde van 1519 tot 1556. En toch krijgen wij volgend jaar een heel speciaal jaar, dat het 'Gilbertjaar' is genoemd. Wie was die man, waarnaar een straat in Veenendaal is genoemd?

Kort gezegd: het was de man, die er mede voor gezorgd heeft, dat er hier turf gewonnen ging worden, dat werd "geëxporteerd" naar o.a. Antwerpen, zijn woonplaats. Dat het niet om kleine beetjes turf ging blijkt wel uit het feit, dat Veenendaal en omgeving nu zo ongeveer 2 meter lager ligt dan voor het afgraven van de turf begon. En volgend jaar is het dus 500 jaar geleden, dat deze man geboren werd. Alle reden voor een feestje, dat een heel jaar moet gaan duren.

Voor de organisatie van dit feest is de 'Stichting Gilbert Van Schoonbeke' in het leven geroepen, die donderdag 11 januari haar plannen ontvouwde voor leden van de gemeenteraad. Het is de bedoeling, dat er het hele jaar door activiteiten georganiseerd worden, die op de een of andere manier aan Gilbert te linken zijn. En er wordt verwacht, dat iedereen zo veel mogelijk meedoet en zo van dit bijzondere jaar een geslaagd geheel maakt waar ieder met plezier op terugkijkt, dat ook de onderlinge band verstevigt en dat nationale en internationale aandacht op Veenendaal vestigt. Om die reden zijn er ook contacten met Antwerpen (waar nog veel is terug te vinden van de invloed en daadkracht van Gilbert), zodat beide ‘Gilbertsteden’ samen kunnen optrekken en zo een nog grotere groep van belangstellenden kunnen bereiken.

Voor meer informatie over het Gilbertjaar is de website www.gilbertjaar2019.nl gemaakt, waar alles te lezen is over de huidige plannen en over de voortgang, die er met de organisatie van dit bijzondere jaar wordt geboekt. Het is zeker een aanbeveling om die site eens te bezoeken. De presentatie was in ieder geval zo aantrekkelijk, dat het uitkijken naar Gilbertjaar 2019 wat mij betreft nu al begonnen is. En dat zeker niet alleen vanwege het 'Gilbertbier', dat dan wel rijkelijk zal stromen, maar ook om de lange reeks van heel leuke activiteiten, die er voor dat jaar bedacht zijn.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.