Opdracht Maatschappijleer

20 juni 2019

Opdracht Maatschappijleer

Foto: AJ Breur

Vorige week kreeg ik een telefoontje van een meisje van het CLV en op de achtergrond hoorde ik er nog drie. De vraag was simpel: ze hadden een opdracht voor het vak maatschappijleer en of ze voor die opdracht iemand van de SP-fractie mochten interviewen. Uiteraard kon dat; wij vertellen graag over het belang van politiek en onze inbreng en visie daarin. Dus een afspraak was snel gemaakt.

Afgelopen maandag was het zover. Ondanks het erg mooie weer vond het gesprek toch binnen aan onze keukentafel plaats. De reden daarvoor was simpel: het gesprek zou gefilmd worden en als je dat buiten deed zou je veel last hebben van wind- en ander geruis.

Gelukkig was het lijstje vragen niet zo erg lang: dat gaf ruimte om sommige aspecten wat uitgebreider te bespreken. De eerste vraag knalde er direct in: waarom stem je SP. Bij de beantwoording van die vraag kan je niet heen om de drie kernwaarden van onze partij: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Van daaruit ontwikkelde zich (vond ik) een leuk gesprek over verkiezingen, over teleurgestelde kiezers, over politiek op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau, over korte en lange termijn doelstellingen, over compromissen sluiten om iets te bereiken, maar vooral over dat politiek op straat begint met het contact met de burgers en het voelen wat hen bezig houdt en zorgen baart.

Graag dank ik deze vier dames voor het leuke gesprek en wens ik hen succes met het uitwerken van hun opdracht. Wellicht krijgen wij er nog wat van te zien, want van de opnamen willen ze een filmpje maken en ons dat toezenden. Wij wachten dat met spanning af.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.