Leuzen - LXXIV

Foto: yzgeneration.com

VRIJHEID, GELIJKHEID

en BROEDERSCHAP

Afgelopen week zijn we opgeschrikt door het nieuws over een Tunesische chauffeur, die in Nice met zijn vrachtauto bewust op een mensenmassa inreed. Dit heeft aan minstens 80 onschuldige mensen het leven gekost en ik weet niet voor  hoeveel mensen  dit de zwartste dag uit hun leven zal zijn. Onze gedachten gaan dan ook naar hen uit.

Deze gebeurtenis in Nice wordt in Frankrijk als een aanslag ervaren. En dit is binnen een paar jaar tijd de vijfde aanslag, die in Frankrijk gepleegd is.

In de kranten wordt gespeculeerd over waarom deze aanslagen juist in Frankrijk plaatsvinden.
Een van de redenen die genoemd wordt is de verwaarlozing van de buitenwijken. In treurige omstandigheden en met een uitzichtloze toekomst (jeugdwerkloosheid van meer dan 10%) wonen in deze buitenwijken voor het grootste deel nakomelingen van de voormalige Franse koloniën in Afrika. Deze nakomelingen van Afrikaanse ouders leven letterlijk en figuurlijk aan de rand van de samenleving. De troosteloosheid en uitzichtloosheid die zij in die buitenwijken ervaren, leidt tot drugscriminaliteit en radicalisering. Het Franse ideaal van VRIJHEID, GELIJKHEID en BROEDERSCHAP is hier dan ook ver te zoeken.

Foto: Baukje Hiemstra

Maar niet alleen in Frankrijk is treurnis en uitzichtloosheid te vinden. Ook tijdens onze deuracties in de hoogbouw hebben we hetzelfde gezien en gevoeld.
Wat dat betreft is Frankrijk niet zo heel ver weg.

Wordt het niet de hoogste tijd dat we de waarden als Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap, of op zijn SP's gezegd: Menselijke Waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit omzetten in daden????

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.