Leuzen - LXXV

Leuzen - LXXV

Foto: www.wijswater.nl

LEUZE NR. 75:

HET KIND IS MET HET BADWATER WEGGEGOOID!

Tien procent meer spoedgevallen van kinderen die psychiatrische hulp nodig hebben sinds de invoering van de WMO. Dit meldt Yulius, die psychiatrische hulp biedt aan kinderen in Zuid-Holland.

De Heldring Stichting, die hulp biedt bij gedragsstoornissen, meldt dat nu de gemeenten jeugdzorg onder hun hoede hebben, er vijftien procent meer acute opnames zijn.

Wat is er aan de hand? Door de overheveling van de jeugdzorg naar de WMO is er een nieuw plan van aanpak gekomen bij de gemeenten. Het is het beste voor kinderen met problemen dat zij thuis, in hun eigen omgeving geholpen worden. Er zijn wijkteams gevormd met onder anderen maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten die samenwerken met scholen en sportverenigingen en andere verenigingen. Deze wijkteams zitten zo dicht mogelijk bij de mensen. En dit heeft als voordeel dat zij snel problemen kunnen signaleren en kunnen helpen. Voorkomen is beter dan genezen is het motto.

Dit  loffelijke streven is maar voor een deel de oplossing. Dan gaat het om lichte vrijwillige opvoedhulp. Maar er zijn ook kinderen die zwaardere verplichte hulp nodig hebben. Dit wordt door de wijkteams slecht onderkend. Er wordt vaak te lang doorgemodderd met die kinderen door maar  een beetje hulp te bieden. Totdat de bom barst en er acute opvang nodig is.

Volgens de sector is dit het gevolg van de ontmanteling van Jeugdzorg. Voor 2015 bestond Jeugdzorg uit twee afdelingen: De lichte opvoedhulp en de zwaardere verplichte zorg. De medewerkers van Jeugdzorg konden gemakkelijk bij hun collega's met de zwaardere zorg binnenstappen voor overleg van een kind. Als het nodig was kon er dan snel de goede hulp geboden worden. Nu is die kennis en samenwerking verdwenen. Ouders moeten zelf vaak uitzoeken, waar ze terecht kunnen met hun kind dat dringend professionele hulp nodig heeft.

Kortom, met de ontmanteling van de Jeugdzorg is het kind met het badwater weggegooid.
En het kind is het kind van de rekening! Jammer.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.