Cement van de samenleving!

27 april 2018

Cement van de samenleving!

Foto: Gemeente Veenendaal

Donderdag 25 april was ik getuige van de lintjesregen in Veenendaal.

Samen met nog enkele honderden mensen gaf ik met applaus waardering voor wat de gedecoreerden aan vrijwilligerswerk gedaan hadden.
Veertien mensen in Veenendaal werden verrast met titel Lid of Ridder van Oranje Nassau.

Van de dertien waren er drie vrouwen die een lintje kregen. Dit zal Enna een doorn in het oog vinden.
De mannen waren vaak bestuurlijk actief in de kerk, in de sport en in de
muziek. De vrouwen daarentegen werden veelal gedecoreerd vanwege hun
praktische werk.

Degene die bij mij de meeste bewondering wekte was een man, die zich een  halfleven had ingezet voor de voetbalvereniging in Maarn. Daarnaast was zijn
huis gevuld met goederen die hij kreeg.
Deze sorteerde hij op bruikbaarheid in Gambia. De rest zette hij op  marktplaats en van de opbrengst daarvan, verscheepte hij de goedgekeurde goederen naar Gambia. Daarnaast droeg hij bij voor een ziekenhuisje en een schooltje daar. Als je zo vol overgave je tijd en geld inzet om mensen te helpen, verdien je zeker een lintje.

Geweldig dat er mensen zijn die zich onbaatzuchtig inzetten voor onze samenleving. Niet voor een paar jaar! Nee er waren mannen bij die al vijftig tot zestig jaar met allerlei grootse zaken bezig waren. Ik dacht wel: "Verdienen hun vrouwen ook niet een lintje, als stille kracht achter de schermen?"

In ieder geval was ik blij blij dat ook de kleine dingen de moeite van het
decoreren waard zijn. Zoals burenhulp en de bingo. Want uiteindelijk
zijn het de kleine dingen die het doen.
Bovendien kunnen wij ons als inwoners van Veenendaal daar ook beter aan spiegelen. En dat is nodig. Mensen die klaar staan voor hun omgeving, dat is het cement van de samenleving.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.