De daad bij het woord.

24 juni 2018

De daad bij het woord.

Foto: AJ Breur

Recent stelde Pro Veenendaal schriftelijke vragen over de verpaupering van het waterkunstwerk naast de Lampegiet. Het antwoord van het college was dat zij wilde afwachten hoe de gebiedsontwikkeling voor het winkelcentrum wordt. Op basis daarvan zal er besloten worden of dit kunstwerk behouden zal blijven, verplaatst wordt en verdwijnt.
Als SP houden we van cultuur. We vinden ook dat ons centrum er representatief uit moet zien. En we voegen graag de daad bij het woord. Het is daarom dat er vandaag een groep SP-ers gewapend met water, boenders, groene zeep en bezems naar het kunstwerk naast de Lampegiet is gegaan en het daar grondig heeft schoongemaakt. Een karweitje wat in ruim een uur was gefikst.

We oogstten bewondering van de medewerkers van de Lampegiet. Zij vonden het jammer dat dit kunstwerk zo vervallen is: "Hier komen allemaal gasten het parkeerterrein op. En het eerste wat zij zien is een vervallen fontein. Dit is bepaald niet representatief voor Veenendaal."
Een van de bewoners uit de buurt kwam ook even langs. Hij vertelde dat het kunstwerk sinds Koninginnedag 2012 niet meer werkt. Toen had de gemeente vanwege het bezoek van de Koningin een bloembak gemaakt van de kuip van de fontein, waardoor de waterpomp kapot is gegaan.
Een medewerkster van de Lampegiet verklaarde dat de waterleiding van het kunstwerk al veel langer kapot was. Dit was aan het licht gekomen, omdat de Lampegiet destijds vanwege dit defect een enorm hoog watergebruik had. Al met al staat dit kunstwerk dus al jaren te verpauperen en te vervuilen. De SP vindt dat we zuinig moeten zijn met onze cultuur en steekt daarvoor graag de handen uit de mouwen.

Hebt u in uw buurt ook een kunstwerk wat verpietert en wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken? U hoeft het er niet bij te laten zitten. Neem het initiatief in eigen hand en maak het schoon. Best een gezellig klusje om te doen met uw buurtgenoten. De buurt is van u.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.