Ondermijning

24 juli 2019

Ondermijning

De laatste jaren hoor ik steeds vaker over ondermijning. Ons voormalig schaduwraadslid Enna van Duinen werkte voor de bank tegen ondermijning. Voor de radio hoorde ik dat amateursportclubs gevoelig zijn voor ondermijning. Voor de gemeenteraadsverkiezingen werden de voorzitters van de politieke partijen attent gemaakt op ondermijning. En in de krant las ik over een wietplantage in een appartement.

Wat is dat precies, ondermijning. De politie omschrijft het als een vermenging van de onderwereld met de bovenwereld, de sluipende bedreiging van de integriteit van het openbaar bestuur, overheidsambtenaren en bedrijfsleven, afpersingspraktijken en innesteling van de criminaliteit in buurten en woonwijken.
Kortom ondermijnende criminaliteit kan ons allemaal treffen en is de dood in de pot voor de democratie.

De overheid is er dan ook veel aan gelegen dat de ondermijning zo beperkt mogelijk blijft. Een van de maatregelen hiertegen voor de politiek is dat bij giften hoger dan €4000,00 de schenker bekend wordt gemaakt. Immers, iemand die een grote gift doet, doet dat meestal niet belangeloos. De gever wil graag dat de partij haar invloed aanwendt in zijn/ haar belang.
En is het bekend wie de gever is, dan kan het stemgedrag van de  doorzien worden en bevraagd worden. Een mooie regel om te zorgen dat de politiek het algemeen belang blijft dienen. En integer omgaat met haar opdracht.

Ik was daarom ook heel verbaasd toen ik het volgende tekst onder ogen kreeg. Oordeelt u zelf.

Foto: Telegraaf

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.