Wijken voor de Rijken.

18 oktober 2021

Wijken voor de Rijken.

Foto: SP Veenendaal

Wijken voor de Rijken, ofwel "gentrificatie". Oudere wijken met sociale huur worden gesloopt en in plaats daarvan komen dure huizen te staan. Dit gebeurt tegenwoordig steeds vaker. Daardoor kunnen steeds minder mensen met een klein inkomen nog een huis bemachtigen. Dit vertelde één van de sprekers afgelopen zaterdag 16 oktober bij het woonprotest in Rotterdam.

Samen met zo’n 8000 anderen nam ook een aantal Veenendalers deel aan dit protest. We hoorden dus van gentrificatie, we hoorden dat mensen met een beperking geen aangepaste woning konden krijgen, we hoorden van jongeren die keer op keer moesten verhuizen.

De woonbond ageert tegen het huidige woonbeleid. Wonen is een recht. Wonen is NIET voor de winst! We moeten af van de woonmarkt en terug naar volkshuisvesting.

Foto: SP Veenendaal

Ook Geertrude uit Uden deed haar verhaal. Zij vertelde, dat de woningbouwcorporatie hun wijk wilde slopen. Daarop gingen de bewoners in protest. Alle politieke partijen daar knikten ach en wee en ze zouden er wat aan doen. Maar de SP hielp hen om er zelf iets aan te doen. En daar was Geertrude blij mee. Zo werden ze niet tot slachtoffer gemaakt maar tot activist. Zo hadden ze zelf het heft in handen. En hun activisme is voorlopig beloond.
De wijk wordt niet gesloopt.

Na de manifestatie op het Afrikaanderplein begon de protestmars over de Zwaan naar het marktgebouw. Helaas was er onderweg een opstootje, wat een smet gaf aan een mooi en goed georganiseerd woonprotest.
Op 21 november is er in Utrecht weer een woonprotest. Dat is vlakbij, dus ik hoop dat er dan nog meer Veenendalers aanwezig zullen zijn. Want, zoals een van de sprekers gisteren zei:
"In je eentje verander je niks, samen staan we sterk!"

Goed gedaan mensen!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.