Druk op het Bruïneplein

12 december 2021

Druk op het Bruïneplein

Foto: SP Veenendaal

Het was afgelopen zaterdag 11 december druk op het Bruïneplein. Samen met de ambassadeur van het Franse Gat, GroenLinks en de PvdA hebben we daar een informatiepunt georganiseerd.
We wilden graag weten wat de bewoners van de nieuwbouwplannen van hun wijk vinden.

Dat is niet mals.

De meeste bewoners voelen zich bedonderd. Er is hen toegezegd dat de uitstraling van het Franse gat gelijk zou blijven met zoals het nu is. Maar de plannen laten iets heel anders zien:
Appartementengebouwen van drie tot vier etages hoog, bij het Bruïneplein een torenflat van 26 meter hoog.

"Wij wonen nu in een volksbuurt. We voelen ons hier thuis en veilig. We kennen de meeste mensen in onze straat. We helpen elkaar. En nu maken ze van ons Franse Gat een Veenendaalse Bijlmermeer. Dat pikken we niet", liet een bewoner weten.

Niet alleen de huurders van Patrimonium zijn boos. Ook bij de bewoners van de koopwoningen in de Savornin Lohmanstraat staan de nekharen recht overeind.
"Vorige maand kregen we een brief dat onze straat beeldbepalend is, En nu krijgen we te horen dat er flats recht achter ons beeldbepalende straat komen! Dat valt niet te rijmen."

Een mevrouw in de Bruinestraat twijfelde aan het verstand van de ontwerper. Er komt een school bij de Karel Fabritiusstraat. Om daar te komen moeten heel veel kinderen door de Bruïnestraat. Een smalle straat met veel vrachtverkeer naar het winkelcentrum aan het Bruïneplein. Dat is vragen om ongelukken!!
"Waarom?" Vraagt zij zich af. "Er stond een school gepland bij de Salvatorkerk. Een prima rustige plek!"

Al met al is het een vruchtbare dag geweest. We hebben geleerd dat de bewoners zich slecht geïnformeerd en voor de gek gehouden voelen
En ook hebben we geleerd dat bewoners eigenlijk geen inspraak hebben over hun buurt.
Dat moet anders.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.