Stop de huisjesmelkers!

9 februari 2022

Stop de huisjesmelkers!

Foto: SP Veenendaal

In het televisieprogramma  'Sander en de kloof' laat Sander Schimmelpenninck de diepe scheidslijn zien tussen de paar mensen die geld hebben en de mensen met de modale inkomens of lager.
In de laatste aflevering zagen we de rijken hun geld inzetten op huizen om die vervolgens tegen hoge prijzen te verhuren. Op deze manier wordt het Vooral de starters nog moeilijker gemaakt om een huis te bemachtigen.

Ook in Veenendaal hebben we last van deze huisjesmelkers.

De afgelopen maand hoorde ik een aantal verhalen hierover.

Het eerste  was van een vader. Hij vertelde dat zijn 26 jarige zoon nog steeds thuis woonde. De jongen had samen met zijn vriendin gespaard om een eigen huisje te kunnen kopen. In het PWA park stond  een appartement te koop waar hij zijn zinnen op had gezet. betrof wel wat leek. Maar voor hij een bod had uit kunnen brengen, was het appartement al verkocht. Een investeerder had € 30.000,00 over geboden.

Het tweede verhaal was een vrouw. Zij huurde van een huisjesmelker een appartement in alweer het PWA park.
Zij vertelde dat ze daar heel graag weg wilde. Klachten werden niet verholpen onder het motto: Als het je niet bevalt, zoek dan maar een ander huis. Voor jou tien andere huurders. En ondertussen was de huur opgelopen tot € 925,00 per maand.

Weer een ander verhaal hoorde ik van iemand die op het Zuiderkruis woonde:
Zij vertelde dat veel appartementen waren opgekocht door huisjesmelkers. Daar kwamen vaak mensen voor een korte tijd wonen. Of er kwamen een groep arbeidsmigranten in een appartement. Dit zorgde voor verrommeling en overlast.

Al deze verhalen sterken ons in het idee dat de gemeente Veenendaal de zelfbewoningsplicht moet instellen. Vindt u dat ook? Kom dan naar onze woonbetoging op 12 februari op het Raadhuisplein. Start 14.00 uur

Foto: Veense Woonbetoging

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.