Waar moet het heen?

Waar moet het heen?

Foto: SP Veenendaal

Hoe zal het gaan?

Ook afgelopen zaterdag zijn we weer de straat op geweest. We stonden op de markt en gingen de wijk in. Zo kreeg ik een gesprek met een mevrouw. Ik bood haar onze krant met onze oplossing voor de koopkrachtcrisis aan.
"Ach," zei ze, "er zijn zoveel crisissen. Waar moeten we beginnen?"

Ik vroeg haar of ze wel eens monopoly gespeeld had; het spelletje, dat laat zien hoe de markt werkt. Als je maar het geluk hebt en de Kalverstraat en het Leidseplein en meer van die dure straten weet te bemachtigen, dan zal je de uiteindelijke winnaar zijn en je laat je medespelers berooid achter.
Monopoly laat precies zien hoe de veel geprezen marktwerking van het neoliberale systeem werkt.

Het verhaal dat als de overheid zich terugtrekt en dat de markt het werk moet doen en dat er geen ander alternatief is, deugt van geen kant
We zien en ervaren dat mensen worden uitgebuit, dat de aarde wordt uitgebuit en misbruikt, dat de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt. En dat de have nots niets te vertellen hebben.

We zitten nu in het eindspel. Wat we als dreigende verliezers kunnen doen is ons samen teweer stellen tegen die markt. Het systeem moet anders. Er is wel degelijk een alternatief! De overheid moet de touwtjes weer in handen nemen. In ieder geval als het gaat om zaken als zorg, volkshuisvesting , onderwijs, milieu, energie en openbaar vervoer.

Laten we daarvoor samen de handen uit de mouwen steken.

DOE MEE!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.