Schieten met hagel

31 oktober 2022

Schieten met hagel

Foto: SP Veenendaal

Afgelopen weekend hebben we op het Bruïneplein en in het centrum met mensen gesproken over de energiekosten en over onze volkspetitie NATIONALISEER ONZE ENERGIE. Niet iedereen had last van de hoge energiekosten. Een aantal mensen dat we gesproken hebben, hebben een vast contract en zitten voorlopig op rozen. Maar natuurlijk hebben zij daar wel indirect last van: de boodschappen worden duurder.

Behalve vanwege de dure boodschappen tekenden velen ook uit solidariteit voor de mensen, die wel de hoofdprijs voor de energie moeten betalen. Ook waren veel mensen, die we gesproken hebben, boos dat de overheid onze energie verpatst heeft aan het buitenland.
Nog een reden om de petitie te tekenen.

Een meneer die ik sprak vond het beleid van de regering één van pappen en nathouden. "Die €380,00 die nu iedereen krijgt, hebben veel mensen helemaal niet nodig. Ook ik niet. Wat de regering doet, is schieten met hagel. Had toch alleen de mensen gecompenseerd die het anders niet redden. En de rest van dat geld hadden we kunnen gebruiken voor het verduurzamen van woningen."
Hij tekende de volkspetitie. "Maar deze regering durf ik de energie niet in handen te geven," voegde hij er al tekenend aan toe.

Zondag keek ik Buitenhof. Klaas Knot, de directeur van de Nederlandse Bank, was het roerend met deze man eens.
"Compenseer alleen hen die het echt nodig hebben," sprak hij.

Ondertussen gaan wij verder met onze volkspetitie.
Wilt u meedoen, ga dan naar www.sp.nl/volkspetitie

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.