Huur te Duur

16 mei 2023

Huur te Duur

(Nog een paar verhalen)

Als SP'er probeer je altijd in gesprek te komen met de mensen. Nu de huurverhogingen voor de deur staan, hebben we met een aantal huurders hierover gesproken. De uitkomst is steeds het zelfde: De huur is te duur!

Hieronder een kleine greep uit de verhalen die ons ter ore zijn gekomen.

Een mevrouw in de Schilderswijk vertelde dat haar huur met €100,00 verhoogd was. Haar vriend was bij haar in komen wonen. Ze betaalt nu bijna € 800,00 voor een huis uit de jaren vijftig, slecht geïsoleerd, vochtig, en met een grondoppervlakte van ongeveer 36 vierkante meter.
Een hoog bedrag voor zo’n huisje. En raar dat je zoveel meer moet betalen, omdat je samenwoont. Het huis wordt er niet anders van. Als je een hypotheek hebt, gaat de rente toch ook niet omhoog, omdat er iemand bij je in komt wonen?

Iemand vertelde dat ze een paar jaar geleden een huurverhoging kreeg. Want ze had een zoon met een beperking, die bij hen inwoonde. Hij had een klein inkomen bij IW4. De zoon was verdrietig genoeg overleden, maar ze had geen huurverlaging gekregen. Integendeel, de huur gaat weer omhoog!

Een meneer in de Bomenbuurt woont in een huisje van de jaren vijftig. Hij had een huurverhoging gekregen van ongeveer € 30,00 en moet straks ruim €750,00 betalen. Dat is veel voor zo’n oude en slecht geïsoleerde woning, vindt hij. Met zijn kleine pensioen hakt dat er ook nog eens flink in. Hij moet echt uitkijken met zijn uitgaven.

Een mevrouw, die hemelsbreed misschien 200 meter van hemaf woont, huurt een huis uit de jaren tachtig. Het huis is groter en comfortabeler dat dat van de meneer hierboven en ook zij heeft een verhoging van ongeveer €30,00. En ook zij betaalt rond de € 750,00.
Met haar kleine pensioentje kan ze het niet meer redden. Haar zoon springt financieel bij.

De afgelopen jaren zijn de huurprijzen gemiddeld met 35% gestegen.
Meer dan 800.000 mensen hebben na de betaling van de huur bijna geen geld meer over voor de andere levensbehoeften.
De actiegroep Wij Weigeren De Huurverhoging pleit voor een meerjarige huurbevriezing. Zo kan wonen misschien weer voor iedereen betaalbaar worden. Help mee en sluit je aan bij www.wijweigenrendehuurverhoging.nl

Reacties

Toen ik nog huurde, mochten we niet meer dan 25% van ons inkomen verwonen, dat is helaas niet meer zo, dit is dus alleen de kale huur hé!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.