5 juni 2024

Foto: SP Veenendaal

Dinsdag 4 juni om 14.00 uur was het dan zover dat de actiegroep Woongenot Schilderswijk haar zwartboek aanbood aan de directeur van Veenvesters, mevrouw Van Haarst. Begeleid door zo’n tien bewoners en door enkele SP ers die de actiegroep ondersteund hebben, traden zij het gebouw van Veenvesters binnen, de zes meter klaagmuur met zich meedragend.

Het was wel even een verrassing dat de directeur het zwartboek in ontvangst wilde nemen. Eerder had zij aangegeven op deze dag geen tijd te hebben voor haar klagende bewoners. Maar toch fijn dat zij haar afspraken heeft verzet.

Het idee van een zwartboek is ontstaan op een bewonersavond die de SP eerder dit jaar heeft georganiseerd. Deze avond ging over de huur en het energiegebruik. Op deze avond uitten een aantal bewoners ferme klachten. Drie vrouwen (Alice, Angelique en Annabel) hebben toen de handschoen opgepakt en de actiegroep Woongenot Schilderswijk gevormd. Later heeft Oscar zich bij hen gevoegd. Met ondersteuning van de SP hebben zij de klachten verzameld en gebundeld tot een zwartboek.

Foto: SP Veenendaal

De klachten gingen over ernstige gebreken zoals tocht vocht en schimmel. Zo schreef een van de bewoners:
Per 1 juli is de huur voor ons € 735,00. Dit voor een tochtig en vochtig huis. Scheuren in de buitenmuur, ’s Winters en in de herfst zeiknatte ramen binnen, vochtplekken en schimmel binnen in het bijhok, regenpijp is niet goed. Al een jaar geleden zouden ze er een nieuwe pijp op zetten. Nooit gebeurd!!! Houtrot bij de klapramen in de keuken. Ze staan altijd een stukje open omdat we geen roosters hebben.
Naast veel van deze ernstige gebreken,was ook de veel gehoorde klacht was dat Veenvesters er niets aan deed. Een van de bewoners vatte het samen met de alleszeggende woorden:
Alsof wij er niet toe doen!

Behalve een zwartboek, overhandigde de actiegroep ook een petitie met de volgende inhoud:

1. Duidelijkheid over wat en wanneer er iets met de wijk gaat gebeuren: slopen of renoveren.
  2. Zolang er niet gesloopt of gerenoveerd wordt, moeten de ernstige gebreken zoals tocht, vocht en schimmel verholpen worden.
  3. Vloer-, muur- en dakisolatie en dubbele beglazing zodat ook de bovenverdieping ’s zomers en ’s winters gebruikt kan worden.
  4. Zolang de klachten niet zijn verholpen, huurverlaging in plaats van huurverhoging.

Mevrouw van Haarst nam de klachten vriendelijk in ontvangst en kon niks beloven. Eerst moest zij het zwartboek hebben gelezen.
De bewoners die de actiegroep een steuntje in de rug wilden geven door bij de overhandiging aanwezig te zijn, werden boos. "Veenvesters weet al jaren wat er speelt. Er zijn zoveel klachten geweest. Maar nooit wordt iets goed opgelost. Er wordt veel beloofd, maar weinig gedaan," was ongeveer de strekking van hun repliek.
Op de vraag of mevrouw Van Haarst een termijn kon noemen, kregen de bewoners een negatief antwoord. Wel werd er met de actiegroep een afspraak gemaakt op 14 juni.

Wordt vervolgd

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.