Foei, Volkskrant, Foei

14 juni 2006

Foei, Volkskrant, Foei

Dat de Telegraaf zich graag met tendentieuze berichtgeving bezighoudt, dat weet bijna iedereen. Verhalen worden omwille van sensatie opgeklopt, en als het om criminalteit gaat wringen ze zich in allerlei bochten om 'allochtonen' erin te betrekken. En als ze geen allochtone dader hebben, dan is die wel 'mogelijk allochtoon', of heeft de misdaad plaatsgevonden in 'een buurt waar veel allochtonen wonen'.
De Telegraaf koppelt criminaliteit graag aan een andere etniciteit, terwijl andere kenmerken zoals geslacht, sociale klasse, roker, Telegraaf-lezer ongemoeid blijven.
Als je de Telegraaf moet geloven is de multiculturele samenleving reddeloos verloren.
Maar, dat weten we van de Telegraaf. Dat heeft te maken met het niveau van de krant. Schrikken we niet meer van.
Maar, als de Volkskrant nu ook al gaat beginnen?

De Volkskrant bericht vandaag over een vertrouwelijk rapport, dat minister Verdonk heeft laten maken door het Instituut voor Migratie en Etnische Studies (IMES). Dat de krant zijn hand op een vertrouwelijk rapport heeft weten te leggen - petje af - maar om er vervolgens over te berichten? Waarom was het rapport vertrouwelijk, en wat was de reden dat de Volkskrant dit verhaal publiceerde?
Helpen ze hiermee het landsbelang?
Nee.
Bevredigen ze een sensatielust?
Ja.

Het artikel, bovenaan de voorpagina, kopte met grote letters: "Bijna helft jonge Marokkanen antiwesters". Een zeer alarmerende kop, dus. Wanneer je het artikel echter verder leest, blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Het is natuurlijk te betreuren dat de waarden van onze samenleving niet ook breed gedeeld worden door de Marokkaanse jeugd. Of dat zou het zijn als het klopte. Want wat valt nu precies onder die waarden? Over welke waarden hebben we het? De enige waarde die vermeld staat is democratie - en hoewel het steeds slechter gesteld is met de waarden en normen in dit land, mogen we er toch wel vanuit gaan dat we toch wel meer dan één waarde hebben in Nederland.

Het artikel maakt, net als het rapport, onderscheid tussen twee groepen: de 'democratisch actieven' en de 'radicalen'. Die worden tegenover elkaar gezet. Een belangrijke overeenkomst is dat beide groepen zich veelal gediscrimineerd voelen. De 'democratisch actieven' willen graag mee doen in de maatschappij; de radicalen hebben die hoop al opgegeven.

"Politici, denken ze, zijn bang voor de islam en proberen die de kop in te drukken. Zelf zijn ze ??actiebereid?? als het gaat om de verdediging van hun geloof. De meerderheid wil dit doen met legale middelen. Zes tot zeven procent is bereid geweld te gebruiken."
Zes tot zeven procent van de Marokkaanse jongeren. Dat is zes tot zeven procent van een minderheid in een minderheid. Het is meer dan een handjevol dat bereid is om de Islam met geweld te verdedigen, maar leg dat eens naast andere groeperingen in Nederland mogelijk geweld kunnen gaan gebruiken. Het is goed mogelijk, dat het in absolute aantallen reuze meevalt.

Verderop in het artikel staat te lezen dat er enorm veel diversiteit onder Marokkaanse jongeren is, en dat ze daardoor erg moeilijk te generaliseren zijn. Joh... een open deur.
Desalniettemin wordt het artikel, naarmate je dichter bij het eind komt, steeds minder rampzalig. Op het laatst wordt er zelfs bruikbare informatie aangeleverd: de drijfveren van radicalisering.
"(...)Moslimjongeren radicaliseren als gevolg van discriminatie, ten tweede uit behoefte aan zingeving (een zoektocht die religieus wordt ingevuld), en ten derde door gebrek aan binding. Veel jongeren voelen zich onbegrepen door de Nederlandse samenleving en hun ouders van de eerste generatie."
Kijk, DIT is informatie waar wij als politiek en maatschappij mee vooruit kunnen. Als wij hierop inspelen, dan kunnen we radicalisering (enigszins) tegengaan. Dit had dan ook niet het staartje van het artikel moeten zijn, maar het artikel had zich hierop moeten concentreren. Niet met een schreeuwende kop over drastische aantallen, maar met een mogelijke oplossing van het probleem.

Dat de Volkskrant zich zo laat leiden door de trend om 'aan te tonen' hoe slecht het wel niet staat met onze Marokkaanse jeugd, in plaats van zich te concentreren op mogelijke oplossingen, verdient maar één reactie:
Foei, Volkskrant, foei...

• Door: Jan Breur
  • Dit artikel bevat fragmenten van "Bijna helft jonge Marokkanen antiwesters", door Janny Groen en Michiel Kruijt, uit De Volkskrant (14-06-'06)