Geen tolerantie racistische stickers

5 juli 2006

Geen tolerantie racistische stickers

VEENENDAAL - Racistisch getinte stickers moeten binnen 24 uur zijn verwijderd. Dat is volgens het college het streven van de gemeente als antwoord op vragen van de lokale SP, SGP en PvdA. Deze constateerden dat door Veenendaal reeds tweemaal stickers waren geplakt die racistische teksten bevatten.

,,Het college is zich er zeer van bewust dat dergelijke teksten kwetsend zijn voor verschillende groepen in de samenleving. Wij tolereren dergelijke stickers en gelijksoortige graffiti en bekladding niet????, aldus het college.

Het verwijderen van de stickers duurde de partijen vorige maal te lang en het college heeft aangegeven dat hier een knelpunt was. Het bleek niet uitvoerbaar zonder de lantaarnpalen te beschadigen. ,,Door afspraken die inmiddels met eigenaar/beheerder CityTech zijn gemaakt, is de verwachting dat in eventuele volgende gevallen de verwijdering snel kan plaatsvinden. Extremisme in welke vorm is reden tot zorg. Wij hebben echter niet de indruk dat in Veenendaal sprake is van het opzoeken van grenzen door deze groeperingen, ook al willen (te veroordelen) incidenten ons anders doen geloven. In laatstbedoelde gevallen treden wij onmiddellijk op en blijven wij alert????, besluit het college.

• Uit: Veenendaalse Krant