Dag van de arbeid

2 mei 2007

Dag van de arbeid

Afgelopen maandag was het koninginnedag. Binnenkort zal er hierover een fotoreportage op dit weblog verschijnen, zodra de webmaster weer tiptop is (sterkte met de operatie...)
Intussen gaat de tijd gewoon verder (sneller dan wenselijk, de laatste tijd) en moeten er toch verslagjes, reportages, speeches en opiniestukken blijven verschijnen.

Bijvoorbeeld dit verslag van de 1 mei viering, georganiseerd door de PvdA.

Het was dinsdag, in de vroege avond toen ik naar Jongerencentrum Escape toog, om een bezoek te brengen aan de viering van de dag van de Arbeid. Dit jaar werd deze georganiseerd door de PvdA, en dat was ook duidelijk. Nog voor je de Escape uberhaupt binnenwas, straalden de PvdA ballonnen en posters je al tegemoet.

Afgezien van de aanwezigheid van mij, en penningmeester Nico van Ginkel, was het echt een PvdA-feest. Dat wil zeggen: van de andere partijen waren er geen prominenten aanwezig.

Het programma bestond uit een verhandeling van Peter Rombouts, de oud-interim burgemeester van Veenendaal. Deze gaf een eigen analyse over de het troebele vaarwater waarin de PvdA terecht was gekomen. Zijn conclusie was dat de PvdA weer een moreel appèl moest laten klinken als het gaat om inkomensspreiding. De sociaal-economische normen en waarden moesten weer gelding krijgen. Daarin kan de PvdA veel leren van de SP, die Rombouts dan ook niet als vijand maar als krachtige bondgenoot zag.

Na Rombouts werden de aanwezigen nog getrakteerd op het Jazz-ballet van PvdA-raadslid Alyssa Bos en haar vriendinnen. Die hadden voor de gelegenheid rood-zwart gespikkelde jurken en felle make-up opgedaan en dansten op een spaans/latin aandoend nummer.

Onze aanwezigheid werd zeer gewaardeerd door de organiserende partij. Ik liet vallen dat de Dag van de Arbeid in het vervolg eigenlijk samen georganiseerd moest worden; zij wilden dit ook graag. Hopenlijk gaat dat lukken, want de Dag van de Arbeid is boven alles een dag van ontmoeting en saamhorigheid.