Kuikenmotie - de speech

23 mei 2007

Kuikenmotie - de speech

Morgenavond dien ik in de gemeenteraad een motie in om de oude speeltoestellen bij het zwembad te behouden voor volgende generaties. Ik wil dat er met de speeltoestellen een nostalgische speelhoek gecreëerd wordt, voorzien van een informatiebordje, zodat het verhaal van het zwembad levend wordt gehouden. Want dat er een mooi verhaal achter het zwemmen in Veenendaal zit, dat blijkt wel uit de speech waarmee ik mijn motie inleid...

Voorzitter,

Wie weet het nog? Het eerste officiële Veense zwembad, de Veenendaalsche Zweminrichting, met badmeester J. van Amerongen. Geopend in 1920, gesloten in 1934. Vanwege de entreeprijzen niet erg populair, want waarom zou je ?? als je het toch al niet breed hebt ?? betalen om in de Grift te gaan zwemmen, terwijl het even verderop gratis kan? ??t Akkertje, de Pekken, de Batterijen en Trippies 1 en 2? dat waren de plekken om te zwemmen.

Na de sluiting van de Veenendaalsche Zweminrichting heeft het prachtige houten gebouw nog 6 jaar functieloos aan de Grift gestaan. Nu is het weg, en is er in Veenendaal niets meer dat aan onze eerste zweminrichting herinnert.

De reden van de sluiting van de Zweminrichting zal ongetwijfeld een genadeloze concurrentie van het Bergbad. Immers, kort na de opening van het Bergbad sloot de Zweminrichting. Het Bergbad bevond zich op Rhenens grondgebied, maar was hartstikke Veens. Het werd in ??31-??32 gebouwd door Veense ondernemers en groeide na zijn opening op 20 mei 1933 uit tot een razend populaire zwemplaats voor Veenendalers.

Nog geen jaar na de opening van het Bergbad werd onze plaatselijke trots, VZC opgericht door de heren Boers en de Bruin. En kent u nog het Ritmeester waterpolotoernooi? Het trok soms wel 2000 bezoekers.

Het echte succes van VZC kwam echter na de opening van het Valleibad in 1968, waar de ploeg echt sterk groeide. In 1971 sleepte VZC als eerste zwemvereniging een sponsorcontract in de wacht. En hoe Veens wil je het hebben? De betreffende sponsor was sigarenfabrikant Ritmeester.

Maar het Valleibad bracht meer dan alleen het succes van VZC. Ook het unieke technische hoogstandje van het schuifdak dat we in ??78 kregen mogen we niet vergeten. Of de televisieopnames van het TROS-programma ??Te Land, Ter Zee en In de Lucht??, die Veenendaal landelijk op de kaart zette.

Zomaar een greep uit de rijke historie van zwemmen in en om ??t Veen. Met de komst van het vernieuwde Valleibad is er, behalve misschien de rijkelijk gevulde prijzenkast van VZC, niets meer dat herinnert aan dit prachtige verhaal.

De oude speeltoestellen, die nu op een uithoek van het terrein liggen, maken deel uit van de herinnering. Een paar oude klimbuizen, het ??kuiken??-glijbaantje? ze stellen niet zoveel voor, maar ze dragen wel een deel van het verhaal van het Valleibad met zich mee. Met wat licht opknapwerk zouden zij het verhaal kunnen doorvertellen aan onze kinderen. Creëer een nostalgische speelhoek, een klein monumentje, en voorzie het van een bordje waarop de geschiedenis van het zwembad te lezen is. De toestellen zijn ongetwijfeld financieel al lang en breed afgeschreven, maar ze hebben nog lang niet afgedaan. Ze kunnen de link vormen naar het verleden. Het verschil tussen zwemmen in een standaard modern zwembad, of zwemmen in een moderne uitvoering van een lange, mooie, zwemtraditie.

Dank u wel.