NEDERLANDERS WILLEN INTEGREREN

25 mei 2007

NEDERLANDERS WILLEN INTEGREREN

Verslag van discussieavond diversiteit, geschreven door Fatima Bich-Bich

Er waren stevige discussies afgelopen maandag tijdens de bijeenkomst ??Integratie en diversiteit?. Een goed initiatief om met elkaar in discussie te gaan over onderwerpen die ons allemaal aangaan. Bij vrijwel alle aanwezigen was duidelijk, dat de wil om te integreren van binnenuit moest komen, dat daar ook mogelijkheden voor geboden moeten worden en dat het universeel is, oftewel voor elk mens!

Dit is ook hoe wethouder Pilon het verwoordde. Deelnemen aan de maatschappij geldt voor iedereen, allochtoon en autochtoon. Vele aanwezigen stelden de groepsverdeling ??allochtoon/ autochtoon? ook ter discussie, als zijnde niet meer van deze tijd.

Om het brede thema van integratie en diversiteit enigszins af te bakenen is gekozen om naar aanleiding van drie stellingen de discussie met politiek en burger aan te gaan. De thema??s van de stellingen waren respectievelijk: huisvesting, onderwijs en integratie. Per thema kregen enkele politieke partijen de kans om hun visie toe te lichten.

Bij de tweede stelling mocht de SP het spits afbijten. Die luidde ongeveer als volgt: ??gemeente moet afspraken maken om zwarte en witte scholen te vermijden.?

De directrice van openbare basisschool, Alice Haaks, sloeg de spijker op zijn kop. ??De kracht ligt in het onderwijs. Een gemengde school is beter, niet alleen vanwege leerprestaties. Op school worden namelijk sociale vaardigheden geleerd aan de jeugd. Daar is bij uitstek de mogelijkheid om te leren samen te leven.?

SP-fractievoorzitter Jan Breur kon zich hier helemaal in vinden. "Een gemengde school bereidt haar leerlingen voor op het samen leven in een veelkleurige samenleving. De jeugd is immers de samenleving van de toekomst. Vanuit welke kerk je wel of niet afkomstig bent, mag geen grond zijn voor het uitsluiting. De SP pleit daarom voor een toelatingsplicht. Het blijkt namelijk, dat met vrijwilligheid het toch niet lukt."

Een aantal aanwezigen (niet Christelijk) gaf aan hoezeer zij in hun jeugd juist baat hebben gehad bij het Christelijk onderwijs. Zij zouden deze kans ook aan hun kinderen willen geven. Jammer, dat dit door het huidige aanname beleid niet zonder meer mogelijk is. Door van elkaar te leren, kun je immers vooroordelen wegnemen.

Leunis van Klinken (SGP) bepleitte zeer emotioneel hoe belangrijk het huidige toelatingsbeleid is voor de overdracht van Christelijke waarden en normen. Jan Breur was het daar niet mee eens. "De uitsluitingsmechanismen van het huidige toelatingsbeleid op reformatorische scholen zijn gif voor de integratie. Als de heer Van Klinken het heeft over het uitdragen van waarden en normen, dan ziet hij één belangrijk aspect over het hoofd. En zoals ik het heb geleerd is dat ook een christelijke boodschap: dat we met z'n ALLEN de samenleving vormen."