Jeu de Boules . . . geen bal meer aan

12 juni 2007

Jeu de Boules . . . geen bal meer aan

Hooliganisme is 'killing' voor de sport. Het heeft voetbal al verziekt, en duikt nu ook al op in andere sporten. Je zou denken dat sommige sporten veilig zouden zijn, en dat het liedje 'Damclub Hooligan' van de Heideroosjes vooral een dikke knipoog bevat. Maar als hooligans al bij Petanque (Jeu de Boules) opduiken, lijkt zelfs dat een illusie.

Frankrijk ??Bouligans?? verpesten traditioneel balspel
Zelfs bij petanque wordt nu gevochten

Petanque was ooit een leuk spelletje voor oude mannen. Maar nu wordt alles verpest door bouligans.

Een lokale petanque-afdeling in Nièvre, in het westen van Bourgondië, heeft onlangs wedstrijden moeten staken, vanwege gewelddadigheden op de piste. Spelers vielen elkaar aan met de metalen boules, scholden elkaar verrot of deelden klappen uit.
Sommigen geven rondtrekkende zigeuners de schuld, want die zijn erg dol op het spel. Anderen menen dat er meer aan de hand is. Vooral drinken en wedden zouden de sport geen goed doen. Hervé Basset van het tijdschrift Boulisme: ??Er werd altijd wel wat gekibbeld, maar dit is niet leuk meer. Mensen provoceren en bedreigen elkaar.??

Ergste incidenten

De ergste incidenten zijn gemeld in Nièvre, maar ook in Normandië, Languedoc en het zuidwesten van het land ging het los. Zo weigerde in oktober een groep zigeuners te betalen voor zijn drankjes. In maart werd een clubvoorzitter na eenzelfde incident bedreigd met een mes op de keel. En vorige maand werd er gevochten na beschuldigingen van ballendiefstal.
De pers vond er meteen een woord voor: bouliganisme. Het verschil met voetbalhooligans is echter dat bij petanque de spelers zich slecht gedragen, niet de toeschouwers.
Het prijzengeld bij de lokale wedstrijden is relatief klein, ongeveer 500 euro voor een team van drie mensen. Er wordt echter wel veel gewed. Het geld voor de prijzen komt voor een groot deel van de baromzet. Tot nu toe wil nog niemand aan drooglegging van de pistes.
Frankrijk kent verschillendejeux des boules. Petanque, de belangrijkste, bestaat officieel precies honderd jaar. Individuele spelers of teams gooien een kleine bal op een ruwe, zanderige baan. Degene die uiteindelijk zijn metalen ballen het dichtst bij het kleine balletje kan krijgen, is de winnaar.

Door: John Lichfield
Uit: Dagblad De Pers