Dure uitverkoop

5 juli 2007

Dure uitverkoop

De consumptiemaatschappij tiert welig. Het lijkt erop of de hele samenleving draait om het bezit van spullen. De mens is hierin zover doorgeschoten, dat het nu zelfs mogelijk is om de levensverzekering van stervende mensen op jouw naam over te zetten. En mocht diegene niet snel genoeg sterven, dan kun je je daartegen ook weer verzekeren. De commercie houdt ons een ideaalbeeld voor dat zich opdringt als de nieuwe standaard. Veel mensen voelen zich verplicht om daarin mee te gaan, ook al kunnen ze dat soms niet.

De consumptiedwang waaronder wij gebukt gaan, is niet zonder consequenties. Het milieu holt achteruit, de ijskappen smelten, het klimaat stijgt, de grondstoffen raken op en de Derde Wereld wordt uitgebuit.

Ook dichter bij huis zijn de gevolgen merkbaar. Veel mensen steken zich in de schulden om aan de sociale druk van consumptie te voldoen. Het consumeren heeft ons zo in de greep, dat we geen tijd of energie meer hebben voor wezenlijke zaken. Ons sociale geweten wordt aangetast. Het consumentisme is zo dominant over ons bewustzijn, dat er geen plaats meer lijkt te zijn voor begrip, compassie of tolerantie voor diegenen die niet kunnen of willen voldoen aan de onverbiddelijke eis te consumeren. Consumptie dicteert onze status.

Dit is slechts een greep uit de vele gevolgen van het ongebreidelde consumentisme dat onze samenleving in haar greep houdt. De SP wil deze ontwikkelingen tegengaan. Niet dat alle problemen weg zijn door één keer in de vingers te knippen, maar in Veenendaal is er toch een hoop te doen. Mensen moeten weer het besef krijgen dat er meer is dan alleen bezit. Cultuur, natuur, zingeving, omkijken naar elkaar. Zelf nadenken, in plaats van dit over te laten aan de reclame. We stoppen de uitverkoop van de beschaving, want dat is hele dure uitverkoop.