Hoera, de PvdA ... ?

27 september 2007

Hoera, de PvdA ... ?

De PvdA is één van de partijen die het Groot Veens Cultuurdebat hebben georganiseerd. Hierin werd een heleboel duidelijk over de stand van zaken in het cultuuraanbod van Veenendaal. Hun initiatief heeft ons aangezet tot doorpakken, zoals in de persberichten hier en hier is te lezen. Ook tijdens de kadernotabehandeling liet de PvdA zich van haar beste kant zien. Maar dat we het lokaal steeds beter kunnen vinden, staat in schril contrast met de verhouding met de landelijke PvdA.

Allereerst is daar Minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst. Guusje houdt niet van de afdrachtsregeling die we binnen de SP hebben afgesproken en waar we trots op zijn. Guusje vindt dat wij niet zelf mogen bepalen wat we met ons geld doen, en wil dat we het geld - gekregen van de belastingbetaler - in onze eigen zak steken. Guusje wil niet dat wij ons geld via de partij teruggeven aan de samenleving. Guusje wil dit verbieden. Guusje moet daar het burgerlijk wetboek en zes andere wetten voor aanpassen. Guusje is kennelijk de weg kwijt. Guusje zit bij de PvdA.

Maar Guusje is nog niet eens het ergste voorbeeld. Guusje komt er nog onschuldig vanaf bij Jaques Tichelaar. Jaques is fractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer. Jaques heeft het onderzoek naar Irak laten schieten. Moeilijk te verteren, maar niet onvergefelijk als het daarbij bleef.

Tijdens de rond Prinsjesdag beschuldigden PVV, VVD en de Telegraaf het kabinet ervan 'links' te zijn. (Houd dit vast). SP en de coalitiepartijen wisten wel beter. Ook Jaques kon de linkse overwinning niet claimen. En terecht, getuige het citaat van Jan Marijnissen: "Dat het met hetzelfde geld ook anders kan, laat de SP zien in haar alternatieve begroting die zij morgen presenteert. Daarin kiest de SP voor extra investeringen in zorg, onderwijs, criminaliteitsbestrijding, openbaar vervoer, bestrijding van de armoede en éérlijker delen." (Marijnissen, 18 september 2007)

Maar goed, dat het enkel in de ogen van rechts een links kabinet betreft is tot daar aan toe. Maar Jaques heeft de PvdA totaal niet kunnen profileren als het linkse element in de coalitie. De belofte om de middeninkomens te sparen is totaal niet gelukt.

Nauwelijks was Jaques uitgeblunderd bij de begrotingsbehandeling, of de volgende kwestie diende zich aan. Het referendum over de Europese Grondwet die geen grondwet meer mag heten. 96% van het verdrag is hetzelfde gebleven. Dan zou je verwachten dat de PvdA een nieuw referendum wil.

Immers, de PvdA was één van de initiatiefnemers voor het eerste referendum. Na het massale 'nee', is er van meet af aan door de PvdA geroepen dat het nieuwe verdrag er ook niet zou komen zonder referendum. De PvdA zette bij de afgelopen verkiezingen in haar verkiezingsprogramma dat er een referendum moest komen. Tot afgelopen dinsdag schreeuwde de PvdA nog om het hardst dat er een referendum moest komen. Dinsdagochtend zei kamerlid Dubbelboer nog in de Volkskrant dat het afwijzen van het referendum zelfmoord was. Waarvan acte.

Om coalitiepartners CDA en ChristenUnie tevreden te houden, stak Jaques zijn dikke middelvinger op naar zijn achterban. Het referendum werd afgewezen. Met wat draaierig gebrabbel gaf Jaques aan dat het nieuwe verdrag dusdanig anders was dat een referendum niet meer 'nodig' zou zijn. (96% is hetzelfde gebleven!)
Daarbij hoopte Jaques dat het afwijzen van het referendum zou leiden tot een draai van het CDA als het om versoepeling van het ontslagrecht gaat.

Mispoes! "Dikke snicker," zegt het CDA, "daar komt niks van in!" En zo heeft Jaques zich, in al zijn vooringenomenheid, een coalitiecrisis op zijn hals gehaald. Een crisis die zo groot is, dat minister Donner (door PvdA-staatssecretaris Timmermans getypeerd als een "loden deur bij twintig graden onder nul") hoogstpersoonlijk langskwam bij de PvdA-fractie - om ze eens flink de oren te wassen.

De veronderstelling dat het ontslagrecht wel even geïnd zou worden als wisselgeld voor het referendum getuigt natuurlijk van een onbegrenste naïviteit. Het is dat amateurisme dat de PvdA ten val brengt, en misschien is dat maar goed ook. De PvdA kan wel een lesje in nederigheid gebruiken. Zoals ze met hun kiezers omgaan is ver beneden peil!

Terugkomend op het 'linkse kabinet', wat door een kamermeerderheid dus niet als zodanig getypeerd wordt: dit citaat - afkomstig uit het artikel over de coalitiecrisis in de Volkskrant - wil ik jullie niet onthouden!
"CDA-politici verwerpen de suggestie dat zij in de coalitie vaker hun zin krijgen. Ze wijzen erop dat de op Prinsjesdag gepresenteerde Miljoenennota door vriend en vijand is getypeerd als een ??linkse begroting??."

Het is afwachten hoe lang dit kabinet stand houdt. De PvdA-fractie doet er verstandig aan zich zo snel mogelijk terug te trekken, en na te denken over hoe ze zich wèl neer moeten zetten. Misschien moeten ze eens langskomen in Veenendaal, waar die partij nog wel goede dingen doet. Wat betreft de PvdA-stemmers: er is nog een partij waar je wèl serieus genomen wordt.