Thuiszorg kan vraag niet aan

12 september 2007

Thuiszorg kan vraag niet aan

Naar onderstaand artikel wordt verwezen in het fractiedagboek. Dit artikel dient dan ook als achtergrondinformatie. Naar aanleiding van dit artikel heb ik het college gevraagd of de beschreven situatie ook in Veenendaal van toepassing is.

DEN HAAG - Steeds meer thuiszorginstellingen kondigen een klantenstop af, omdat het jaarbudget al is opgebruikt. Vorige week meldde Icare in Drenthe als eerste dat het nieuwe klanten moet weigeren. Ook elders belanden hulpbehoevenden op een wachtlijst, op landelijke schaal enkele honderden per dag. Voor terminale patiënten en 'noodgevallen' wordt naar oplossingen gezocht, stelt ActiZ, koepel van zorginstellingen.

Achmea wil voor de rechter meer geld afdwingen voor de thuiszorg. De zorgverzekeraar besloot tot de rechtsgang nadat een gesprek met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over de situatie in Drenthe gisteren niets had opgeleverd. Volgens ActiZ heeft het kabinet veel te weinig geld beschikbaar gesteld. ,,Het rijksbudget voor de AWBZ, de onverzekerbare zorg voor bejaarden en chronisch zieken, moet door de vergrijzing met vijf procent per jaar omhoog. Het kabinet volstaat met één procent'', aldus een woordvoerder.

In de zorgregio's Zeeland, Limburg, West-Brabant, Zuidoost-Brabant en Zuid-Hollandse Eilanden, gerund door verzekeraar CZ, nemen tien van de tweehonderd zorginstellingen geen nieuwe klanten meer aan. Achmea, dat in zes andere regio's de baas is, verwacht dat de situatie steeds pijnlijker zal worden. Het aantal klantenstops neemt alleen maar toe. Wanneer er geen oplossing komt, duren ze voort tot 1 januari 2008.

ActiZ noemt deze situatie 'zeer ongewenst'. ,,De kwestie brengt grote onzekerheid met zich mee voor veel mensen. Cliënten zijn radeloos. De wachttijden dreigen lang te worden.'' De woordvoerder benadrukt dat de zorginstellingen niet achteloos tot een klantenstop zijn overgegaan. ,,Icare in Drenthe was al zeven miljoen euro over het budget heen. Dat geldt schieten ze erbij in, want het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft eerder al aangegeven dat het dit jaar niet achteraf geld zal bijpassen.''

De NZa ziet graag dat instellingen hun reserves aanboren, maar die weigeren dat. ,,Reserves zijn bedoeld voor onverwachte tegenvallers. De tekorten in de thuiszorg zijn lang geleden al aangekaart in politiek Den Haag'', vindt ActiZ. De zorgverzekeraars willen dat het kabinet nu over de brug komt. Het ministerie van VWS beraadt zich op de situatie. Vorig jaar rond deze tijd bleven om dezelfde reden vele duizenden mensen verstoken van thuiszorg. Het kabinet heeft toen de grootste nood verzacht door miljoenen bij te passen.

Door: Ap van den Berg
Uit: Nederlands Dagblad, 11 sept 2007