Uitgesproken tolerant

11 september 2007

Uitgesproken tolerant

Onderstaande actie is geen initiatief van de landelijke SP, of de afdeling Veenendaal. Wel dragen wij haar een warm hart toe, en willen haar graag onder de aandacht brengen. Bij deze.

Laat je horen voor respect en tolerantie!

Demonstreer mee op vrijdag 21 september, Binnenhof, den Haag.
Verzamelen van 13:30

Een verscheidenheid aan mensen betoogt voor respectvol debat en beleid

Op 21 september geven we met zo veel mogelijk mensen in Nederland een signaal af van tolerantie, wederzijds respect en vrede. In het kader van de internationale dag voor de vrede, door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties ingesteld in 2002, verzamelen we ons hiervoor op het Binnenhof in Den Haag.

Hoewel deze actie duidelijk een standpunt inneemt tegen de demonisering van ?? de islam??, zoals die recentelijk vooral door Wilders aangewakkerd wordt, willen we nadrukkelijk een positief geluid laten horen. De veiligheidssituatie in de wereld laat te wensen over. ??De islam?? of ??het westen?? worden vaak als een grote dreiging voorgesteld. Burgers stemmen op politici die ??het gevaar?? beloven aan te pakken, zijn bang voor ??vreemdelingen?? of sluiten zich aan bij radicale groeperingen. Een moedige samenleving is nodig om aan deze spanningen openlijk het hoofd te bieden. Zo??n samenleving, die niet uitsluit maar uitnodigt, schept een ongunstig klimaat voor radicalisering terwijl het plaats biedt aan kernwaarden als tolerantie en respect.

Fortuyn begon met het ter discussie stellen van toleratie en respect. Hij daagde daarmee uit tot een nieuwe waardering van beide begrippen. De uitdaging ligt er nog steeds. In het kader van 21-9 stellen we waar we ermee naartoe willen: naar vrede en veiligheid voor en door Nederlanders, inwoners van Nederland en uiteindelijk gewoon voor mensen. Hoewel doodeenvoudig, klinkt dit in het huidige aangescherpte klimaat bijna zweverig.

Vandaar: anno 2007 wordt tolerantie uitgesproken, en daarmee duidelijk te onderscheiden van onverschilligheid. En dat tolerantie moet bestaan voor en door autochtonen, allochtonen, moslims, christenen, atheisten, jongeren, ouderen enz. kan niet vaak genoeg herhaald worden. Zelfs de niet-toleranten tolereren we, zolang ze zich aan bepaalde regels houden. Met respect geven we een krachtig tegengeluid