JOP-jongeren Pionier beloven beterschap

9 oktober 2007

JOP-jongeren Pionier beloven beterschap

Ze hebben er een puinhoop van gemaakt. Dat geven Harrian, Lesley-Ann, Eelco en Dennis, vier van de hangjongeren bij de JOP aan de Pionier, grif toe. Maar ze hebben besloten het voortaan beter te gaan doen: ,,Want de JOP is heel erg belangrijk voor ons."

De afgelopen maanden kwamen er regelmatig klachten van buurtbewoners over het gedrag van de 'bewoners' van de JOP, een jongeren ontmoetingsplaats, aan de Pionier. Met name de puinhoop die ze achter lieten was een doorn in het oog. Overal slingerde afval rond en hier en daar waren ook nog de resten van een brandje te zien. ,,Dat was niet netjes", erkent Harrian.

Puinhoop
De groep kreeg hun JOP, omdat ze voorheen de dagen en avonden doorbrachten onder de poortjes bij de Ebbenhorst en Vrekenhorst en dat zorgde voor overlast. Met hulp van onder anderen wijkagent Arie Slot en Fred Verhoef van het ambulant jongerenwerk van Stichting De Vaart werd daarop de JOP gerealiseerd. De jongeren zelf haalden in de buurt handtekeningen op. Het had de aanzet van een betere relatie met de buurt geweest kunnen zijn: ,,Maar nu hebben we nog steeds problemen, omdat wij overlast bezorgen", vertelt Eelco. ,,Maar dat is ook terecht. Het was een grote puinhoop."

Huiskamer
Het kwartet vertelt dat de JOP een grote waarde voor hen heeft. Het is hun tweede huiskamer, Dennis noemt het zelfs zijn eerste huis: ,,Ik breng daar tijd door dan thuis. Ik eet daar even snel, en dan ga ik weer naar de JOP", lacht hij. ,,Door de komst van het hokkie is het echt onze plek geworden. Het is de plek waar wij iedere dag komen en waar wij ons vermaken", vult Harrian aan. ,,We praten daar met elkaar, we drinken wat, we eten samen, roken een sigaretje. Het is ook de plaats waar wij vandaan vertrekken als wij ergens samen naar toe gaan en we komen daar dan ook weer terug."

Opruimen
Op de vraag waarom ze dan van hun huiskamer zo'n puinhoop gemaakt hebben, kijken ze elkaar aan en dat blijkt vaker voor te komen onder de groep, die overigens uit ongeveer 20 man bestaat: ,,Niemand had zin om op te ruimen. We keken elkaar dan ook aan of hij misschien ging opruimen. Afval werd ook vaak op de grond gegooid, omdat de prullenbak vol zat", bekent Lesley-Ann. ,,Nu hebben we met elkaar afgesproken onze zooi op te ruimen en de afval in de prullenbak te doen. Dat gebeurt ook, bijna iedereen werkt mee. We nemen vuilniszakken mee om op te ruimen als de prullenbak vol zit."

Regels
Het kwartet is vol overtuiging dat ze dit gaan volhouden. Het is een nieuwe regel binnen de groep, maar er zijn nog meer regels. Hangjongeren worden ook vaak geassocieerd met drank en drugs: ,,Maar wij gebruiken geen drugs! En doordeweeks wordt er ook bijna geen alcohol gedronken. Als iemand een blowtje wil opsteken, wordt hem gevraagd dat ergens anders te doen", vertelt Harrian.

Ergens kunnen ze de kritiek, en daarmee ook de negatieve berichten, wel begrijpen: ,,Het is alleen niet altijd zo. Vaak moeten we van anderen horen dat wij iets gedaan zouden hebben, terwijl dat ook zeker niet zo is. Het zou fijn zijn als mensen eerst naar ons toe komen, en aan ons vragen of wij het gedaan hebben", meent Dennis. Dat de voormalige puinhoop, en daarmee ook de komst van bijvoorbeeld ratten naar de JOP, mensen tegen gehouden heeft om de groep op te zoeken, kan op enig begrip rekenen: ,,Mensen keken ook vaak om naar de puinhoop. Het was echt erg, maar dat gebeurt nu niet meer."

Betekenis
De JOP is van grote betekenis voor de groep. ,,We komen er dagelijks. We praten ook over veel onderwerpen, zoals school, werk, maar ook politiek. Het is ook een makkelijke plek om af te spreken, want het kost niets en we zitten tenminste ook niet de hele dag binnen", knikt Harrian. ,,Je kunt ook moeilijk met zo'n groep bij iemand thuis gaan zitten", vult Dennis lachend aan. Door het samenkomen bij de JOP heeft de groep elkaar goed leren kennen: ,,We steunen elkaar als er iets is. We staan altijd klaar voor elkaar. Toen mijn vader overleed, kwam de hele groep condoleren. Dat was heel erg mooi, en een grote steun", vertelt Harrian.

Perfect
De JOP aan de Pionier is de enige in Veenendaal. Ook dat is een reden waarom de groep, die overigens minimaal een keer in de week contact heeft met wijkagent Slot en jongerenwerker Verhoef, besloten heeft tot het verbeteren van hun gedrag. ,,Er is in Veenendaal niets. We hebben niet het geld om elke avond in een kroeg te gaan zitten, en bij de buurthuizen kunnen we niet terecht. De JOP is echt perfect. Er zouden er meer in Veenendaal moeten komen, zodat andere jongeren ook hun plek hebben", weet Eelco.

Praatje
,,Daarom gaan we het nu netjes houden, en hopen we ook de relatie met de buurt te verbeteren. We begroeten de buurtbewoners al vaak als ze langskomen. Sommigen zeggen iets terug of starten zelfs een gesprek. Dat is leuk. Anderen zeggen niets. Hopelijk verandert dat", hoopt Lesley-Ann, waarop Dennis knipoogt: ,,We moeten ook niet te lief worden, hoor. Dan gaan ze daar weer over klagen."

Uit: Veenendaalse Krant, 3-10-'07
Door: Henriet Vink