Regioconferentie 13 oktober

18 oktober 2007

Regioconferentie 13 oktober

Tijdens de laatste algemene ledenvergadering van de SP afdeling Veenendaal, is besloten dat ik, samen met Wilma Vermeer en Jochien Timmer, onze afdeling mag vertegenwoordigen op het partijcongres in november. Ter voorbereiding hierop reisden we afgelopen zaterdag af naar Utrecht waar de regioconferentie van de provincies Utrecht en Flevoland plaatsvond.

Om in Utrecht te komen was geen plezierig karwei. Er reden geen treinen, dus waren we genoodzaakt de bus te nemen. Langere reistijd, waardoor we (iets) te laat in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs aankwamen en een 'houten' achterste hadden gekregen.

Op de regioconferentie werd de regiovertegenwoordiger gekozen. Hij is de schakel tussen de afdelingen in zijn regio onderling, en naar het partijbestuur. Als regiovertegenwoordiger van de provincie Utrecht is Wim van Gammeren (Amersfoort) herkozen. Naast regiovertegenwoordiger is Wim ook lid van de Congrescommissie. In die hoedanigheid hebben we de rest van de dag verder met hem gediscussieerd, alsmede met landelijk Penningmeester, Marga van Broekhoven, en fractievoorzitter van de Eerste Kamer, Tiny Kox, die ook allebei lid waren van die commissie.

Met name Tiny Kox gaf een vlammend betoog over de stand van zaken omtrend de SP. De partij groeit als kool, in kiezers en in invloed. In binnen- en buitenland zijn wij een factor van belang geworden. Juist daarom is het belangrijk om de basis niet uit het oog te verliezen: de lokale afdelingen, die het fundament van de partij zijn. Willen wij het succes van de SP handhaven of uitbouwen, dan ontkomen we er niet aan om de fundamenten te versterken. Om die reden is het versterken van de lokale afdelingen het belangrijkste onderwerp voor het komende congres.

Ook stond Kox stil bij de veelbesproken partijdemocratie, en het, door de media gecreëerde, slechte imago ervan. Inhoudelijk staat de democratie binnen de partij als een huis. De enkeling wiens persoonlijke belang het moest ontgelden door die democratie, wil zijn kant van het verhaal wel eens opblazen, en kranten die op zoek zijn naar een primeur staan te springen om dergelijke verhalen.

Het feit dat Jan Marijnissen zowel fractievoorzitter in de Tweede Kamer als partijvoorzitter is, kon Kox enkel toejuichen. De partijsecretaris regelt de zaken op organisatorisch vlak. De partijvoorzitter doet dat op politiek vlak. Dat doet Marijnissen prima, en als de leden van de partij iemand anders geschikter achter, dan herkiezen ze Marijnissen niet meer als partijvoorzitter.

Ik merkte wel op dat de politiek leider van de SP geen zitting kan hebben in het kabinet. Leden van het kabinet vertegenwoordigen immers het compromis tussen de verschillende partijen, terwijl een politiek leider toch onverdeeld het SP-standpunt moet kunnen vertegenwoordigen. Kox was het met mij eens, en merkte daarbij op dat de fractievoorzitter in de Tweede Kamer ook daarom een uitstekende keuze is voor politiek leider (partijvoorzitter).