Volksverheffing of poldertaliban?

5 oktober 2007

Volksverheffing of poldertaliban?

De ??christelijke agenda?? van het huidige Kabinet leidt steeds vaker tot irritatie. VVD??er Aptroot noemt de ministerploeg van Balkenende zelfs de poldertaliban.

AMSTERDAM -- Soaps moeten kuiser, meisjes mogen niet langer enkel als lustobject worden gezien, het aantal koopzondagen moet minder, een pleidooi voor schooluniformen. Of je nu gelovig bent of niet, iedere Nederlander krijgt te maken met de christelijke agenda van dit kabinet. Maar daar waar de een het uitlegt als 'een poging om het volk te verheffen', herkent de ander een vorm van vrijheidsinperking die taliban-achtige proporties aanneemt: "Dit kabinet zet de klok terug en dat is schadelijk voor ons land."

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is helemaal klaar met dit kabinet: "We hebben te maken met de poldertaliban." Op het eerste oog een groteske vergelijking, maar het is Aptroot menens. "Natuurlijk gaat die vergelijking niet helemaal op. Maar als het om één principieel ding gaat wel: we hebben hier te maken met christelijke partijen die de wil van een kleine minderheid wil opleggen aan een heel volk."

Rustdag
Aptroot noemt als voorbeeld de inperking van het aantal koopzondagen. "Ik heb er respect voor dat christenen de zondag als een rustdag beschouwen. Maar dat wil niet zeggen dat heel Nederland dat ook moet doen. Een christen hoeft niet te gaan winkelen op zondag. Maar een ondernemer mag toch zeker wel zelf bepalen of hij zijn winkel op zondag opent? En als je niet gelovig bent, moet je op zondag kunnen winkelen als je dat wilt. Dat dit kabinet dit het volk toch wil opleggen, is volstrekte dwingelandij. En daar ben ik als liberaal principieel tegen."

Theoloog en schrijver Huub Oosterhuis vindt dat Aptroot schromelijk overdrijft. "Zo'n minister Plasterk die een discussie begint over de voortschrijdende seksualisering van de samenleving. Dat vind ik helemaal niet gek. Ik denk dat een overheid zich best mag inspannen om mensen aan het denken te zetten. Volksverheffing, daar is niks mis mee. Dat wil niet zeggen dat de regering kaartjes moet weggeven voor opera's. Maar als ik kijk naar de leegte van sommige tv-programma's, zo vreselijk dom. Daar mag een overheid best wat van zeggen."

Gruwel
Dergelijke ideeën zijn voor Marcel Roele een gruwel. Hij is verbonden aan de Stichting Meer Vrijheid en noemt zichzelf een libertair. "Eigenlijk heeft de overheid maar één taak: het beschermen van het individu zodat deze zich kan ontplooien zoals het dat wil. Meer niet." Roele heeft dan ook weinig goede woorden over voor het zittende kabinet. "Je vraagt je werkelijk af waar dit kabinet zich allemaal mee wil bemoeien. Neem nou zo'n cursus opvoeden voor ouders. Waar is dat nou voor nodig? Er bestaat zeker al vijf miljard jaar leven op deze planeet en wij lopen hier ook al miljoenen jaren rond.

Als wij niet wisten hoe we kinderen moesten maken en opvoeden dan hadden we al lang niet meer bestaan."
Roele maakt zich zorgen om de 'christelijke agenda' van de regering. "Dit Kabinet zet de tijd terug in een wereld die wel steeds liberaler wordt." Dat Nederland tegen die stroom in lijkt te zwemmen is volgens Roele prima verklaarbaar. "Nederland heeft een verwarrende tijd achter de rug. De opkomst van de LPF, de moord op Fortuyn, de ondergang van de LPF en de moord op Van Gogh. Die onzekerheid doet een deel van de mensen terugverlangen naar de spruitjesgeur van de jaren vijftig."

Moslims
Zowel Aptroot als Roele verbazen zich over de rol van de PvdA in dit verhaal. Roele: "De PvdA laat zich ringeloren. Het is in feite de derde confessionele partij in dit kabinet. Dat komt omdat zoveel moslims op de PvdA stemmen. Christenen en moslims lijken meer en meer een monsterverbond te sluiten. Het geloof verschilt, maar ze hebben op religieuze gronden over veel zaken dezelfde conservatieve opvattingen."

Roele noemt het tekenend dat 'een wetenschapper en darwinist' als de 'semi-verlichte' Ronald Plasterk zitting heeft genomen in een ministersploeg waar 'creationisten' voor een belangrijk deel de dienst uitmaken. "Heb jij Plasterk nog gehoord over bijvoorbeeld stamcelonderzoek? Nee, in plaats daarvan maakt hij zich druk over de seksuele moraal van onze samenleving. Maar de bevolking zal deze toenemende vertrutting niet lang nemen. Het kan niet anders of deze partijen worden bij de volgende verkiezingen flink afgestraft."

Door: Joris Polman
Uit: Sp!ts