Novemberdebat

20 november 2007

Novemberdebat

Gisteravond vond het jaarlijkse Novemberdebat van SP afdeling Veenendaal plaats. Hier een korte samenvatting; meer volgt.

foto panel
Staand Wilma, zittend Jan V., Anne-Marie, Renske, Marieke, Jan B.

Wat: Novemberdebat 2007: Jongeren en opvoeding
Wanneer: Maandag 19 november
Hoe laat: vanaf 20:00u
Waar: Buurthuis "De Til", Veenendaal
Wie: Renske Leijten (Tweede Kamer, SP), Anne-Marie ten Kate (Stichting de Vaart), Jan Vermeer (Gemeenteraad Veenendaal, SGP), Marieke Cornelissen (Jongere), Jan Breur (Gemeenteraad Veenendaal, SP)

Jongeren: een probleem?
Het fenomeen "probleemjongeren" of "overlastgevende jongeren" is van alle tijden. In de jaren '50 waren er immers Rock 'n' Roll-jongeren waar de samenleving zich zorgen over maakte.
Of jongeren anno nu met grotere problemen te kampen hebben of meer overlast veroorzaken is onduidelijk. De jaren dat de ME op Lampegietersavond uitrukte ligt al enkele decennia achter ons, maar lipstickparties waren destijds ondenkbaar. Wel is het zo dat jongeren met andere (meer) prikkels moeten omgaan en dat opvoeders daar niet altijd even goed op in (kunnen) spelen.
Belangrijk is te beseffen dat 85% (landelijk) tot zelfs 90% (Veenendaal) van de jongeren nooit met Bureau Jeugdzorg in aanraking is geweest, en dat jongeren met problemen en jongeren die overlast veroorzaken niet per definitie dezelfde jongeren zijn.

Opvoeden: moeilijk?
Opvoeden is primair de taak van ouders, maar de sociale contacten buiten het gezin vormen kinderen en jongeren evengoed. Daar moet meer bewustzijn in komen.
Maatwerk op scholen is belangrijk: schaalvergroting zorgt voor anonimiteit en onveiligheid, leraar moet weer leraar zijn en niet a la het nieuwe leren aan de zijlijn staan.
Ouders hebben niet altijd evenveel greep op hun kinderen. Onmacht niet verwarren met onwil! Grenzen stellen is ook moeilijk met de overdaad aan prikkels waaraan kinderen en jongeren worden blootgesteld. Wat het vriendje heeft/mag is te vaak de maat; niet de grenzen van de ouders.
Commercie en media niet uitvlakken: Breezers en vergelijkbare drankjes zijn te makkelijk te verkrijgen, snoepgoed en snacks worden te verleidelijk opgesteld in winkels. Videoclips geven verkeerd voorbeeld wat betreft seksualiteit, geweld, respect voor anderen en hun bezittingen.

Een gedeelte van het publiek

Corrigeren: een samenspel
Jongeren worden vrijgelaten in veel dingen, maar een potje straatvoetbal kan al opleveren dat de politie wordt gebeld. Die boodschap is verwarrend.
Het is nodig om jongeren de consequenties van hun gedrag te leren overzien en hen vaardigheden aan te reiken om zich op een positieve manier te positioneren. Communiceren met jongeren is daarbij belangrijk, en veel effectiever dan een 'harde aanpak'. Communicatie levert ook inzicht van de ander op in het gedrag van de jongere, waardoor veel wederzijdse onvrede geslecht of voorkomen kan worden.
Politie moet niet meteen boetes uitschrijven, maar het kind thuis afleveren. Ouders erin betrekken. (Juist) ook bij allochtone ouders.
Wanneer er uiteindelijk toch gestraft wordt, moet dit snel gebeuren. Zes maanden tot zelfs twee jaar voordat de straf komt is niet effectief; jongere weet nauwelijks meer waar hij voor gestraft wordt. Wat dat betreft: lik op stuk, maar vooral: samenspel tussen jongeren, opvoeders, omgeving.