ondeweisfernieling 1

21 november 2007

ondeweisfernieling 1

"Dus, als ik het goed begrijp, Renske, ben jij voorstander van het oude leren?" Vroeg SGP-raadslid Jan Vermeer afgelopen maandag verbaasd op het Novemberdebat, toen SP Tweede-Kamerlid Renske Leijten kritiek uitte die de grote afstand tussen leerkrachten en jongeren die er tegenwoordig is.
"Dat moet ik Van der Vlies
(Fractievoorzitter SGP in de Tweede Kamer, red) vertellen!"
Renske glimlachte: "Nou, Van der Vlies weet al lang dat wij voorstander van het oude leren zijn."

Wat is er aan de hand met het onderwijs? Kennelijk een hele boel, want vandaag begint er een Parlementaire Enquete naar de onderwijsvernieuwingen die ons land de afgelopen decennia geteisterd hebben.

Dat de onderwijsvernieuwingen zeker geen verbeteringen zijn geweest, blijkt uit tal ontwikkelingen die zich de laatste paar jaar in de samenleving voordoen: het slechte taal- en rekenniveau van PABO-studenten, het gebrek aan wiskundige vaardigheden bij universiteitsstudenten en de enorme schooluitval op het VMBO.

Wat het nieuwe leren precies inhoudt, leggen Jan Marijnissen en Ralph Hanzen uit in onderstaand fragment van een opinieartikel. Als je die uitleg leest, vraag je je af waar een groot aantal partijen en ministers mee bezig was toen ze dit gedrocht invoerden. Een zegening van paars?

Het Nieuwe Leren maakt leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun leervragen, leerdoelen en leerroutes. Jongeren van dertien jaar oud moeten zelf bepalen wat nuttig is om te leren, ze moeten zelf vaststellen wat een voldoende eindniveau is en ze moeten zelf bepalen hoe ze denken zich kennis en vaardigheden eigen te maken. HNL legt een zwaar accent op vaardigheden en competenties. Het inhoudelijke kennisniveau van de leerling is hieraan ondergeschikt. De leraar staat buitenspel en mag alleen coachen en begeleiden.

Fragment: Onderwijs strooit zand in de motor
Jan Marijnissen en Ralph Hanzen

Niet alleen staat de leraar buitenspel, er zijn ook nog eens te weinig leraren. Scholieren zitten in vaak zonder toezicht in een lokaal. Het "lege lesuur" is al lang geen uitzondering meer. Zie ook het onderstaande nieuwsbericht over een onlangs gehouden scholierendemonstratie.

Protest scholieren tegen lege lesuren is terecht

14-11-2007 - Er gaat iets fout in het onderwijs. Leerlingen willen les van goede leraren, maar die zijn er niet. Daardoor moeten zij urenlang verblijven in studielokalen zonder leraar. Forse investeringen zijn nodig, zodat scholen weer goed onderwijs kunnen verzorgen.? Dat zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag tegen honderden scholieren tijdens de demonstratie op het Plein voor de Tweede Kamer. (...)

Bron: SP, landelijke website

Ik hoop dat er iets zinnigs uit de Parlementaire Enquete komt, en dat het onderwijs maar gauw weer wordt teruggebracht naar het oude niveau. Want dat de SP geen voorstander is van het nieuwe leren, maar van het oude leren - dat moge inmiddels bekend zijn.

Zie ook:

Inhoudelijke hoofdlijnen Novemberdebat

Jan Marijnissen en Ralph Hanzen
"Onderwijs strooit zand in de motor"
HIER

Nieuwsbericht: Protest scholieren tegen lege lesuren is terecht