h

ondeweisfernieling 2

28 november 2007

ondeweisfernieling 2

Vandaag in de Volkskrant een artikel over de onderzoekscommissie naar de rampen in het onderwijs. Bewijsstuk zoveel dat het nieuwe leren niet deugt. Lees gauw verder!

15-jarige kan niet zelfstandig leren

Het Nieuwe Leren pakt om puur fysieke redenen niet goed uit, betoogde neurowetenschapper Jelle Jolles.

Prof. Jelle Jolles, neurowetenschapper, zegt het schijnbaar achteloos, enthousiast verhalend over zijn werk. Hij is een vreemde eend in de bijt, in de parlementaire enquetezaal aan het Haagse Plein. Een uurtje maakt deze betawetenschapper deel uit van een parade van onderwijskundigen, kabinetsadviseurs, ambtenaren en oud-bewindslieden die zich sinds begin jaren negentig met het onderwijs bemoeiden.
"De hersenen van 15-jarigen", zegt Jolles, "zijn nog niet volgroeid. Kinderen kunnen hun impulsiviteit niet de baas. Ze hebben begeleiding nodig om de juiste keuzes te maken: van ouders, leraren."

De neuropsycholoog had in die tijd weinig contact met het onderwijs. Sterker, h?dden ze hem maar gebeld. Dan had hij de beleidsmakers kunnen vertellen dat het studiehuis en het ?nieuwe?, meer zelfstandige leren voor kinderen tot 18 jaar om puur fysieke redenen niet goed uitpakt.

Het is de conclusie die meer genodigden trekken die de afgelopen twee dagen door de commissie-Dijsselbloem zijn verhoord: de onderwijsvernieuwingen (basisvorming, vmbo, studiehuis, Nieuwe Leren) kwamen alle tot stand zonder noemenswaardige wetenschappelijke onderbouwing. Han Leune, tussen 1992 en 2000 voorzitter van de Onderwijsraad, spreekt van een "sterke onderbenutting van gevalideerde wetenschappelijke kennis".

Jaap Dronkers, een van Nederlands bekendste onderwijsonderzoekers, is naar eigen zeggen sinds 1997 niet meer op het ministerie geweest. "De politiek wist hoe het moest, daarvoor hadden ze mij niet meer nodig. En ik ben een trotse wetenschapper, ik ga mezelf niet opdringen."

De tijdspanne waarin de onderwijsvernieuwingen werden ingevoerd, verhield zich nu eenmaal slecht met langdurig wetenschappelijk onderzoek. "Er is weinig geduld in de politieke arena", zegt Leune. "Bewindslieden moeten binnen vier jaar scoren." Een aantal getuigen spreekt er schande van. Onder wie Jolles zelf: "In het onderwijs is de afgelopen dertig jaar niet gekeken naar het kind, louter naar procedures."

Toch kunnen veel betrokkenen die dezer dagen in de "getuigenbank" van Jeroen Dijsselbloem (PvdA) voorbij trekken, ook wel begrip opbrengen voor het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing. "We hebben simpelweg niet de tijd", zegt Robert-Jan Simons, hoogleraar digitale didactiek, ??n van de grondleggers van het Nieuwe Leren waarbij scholieren zelfstandig bepalen wat, wanneer en hoe ze leren. "De ontwikkelingen in de samenleving gaan zo snel."

Dat vindt ook Wynand Wijnen, die de medische faculteit van de Universiteit van Maastricht op de "Nieuwe-Leren-leest" schoeide. "Dat doe je op grond van ervaringen. Je kunt ons onderwijs nu eenmaal niet meer voor onze kleinkinderen gebruiken. We moeten met onze tijd mee."

Zelfs de grootste critica van het Nieuwe Leren, Greetje van der Werf, hoogleraar Onderwijzen en Leren, beaamt dat onderwijsvernieuwers moeilijk kunnen gaan zitten wachten op de effecten van empirisch onderzoek. "Dat kan goed vier of zes jaar duren; dan kan een hele generatie leerlingen met slecht onderwijs zijn geconfronteerd." Beter is, zegt ze, op basis van onderzoek steeds kleine vernieuwende stapjes te zetten, en zo langzaam maar zeker tot nieuwe leervormen komen. "In elk geval niet alles weggooien wat je hebt, en iets nieuws introduceren waarvan je niet weet hoe het uitpakt."

Maar is dat in te passen in de jachtige politiek van alledag? Oud-voorzitter van de Onderwijsraad Leune heeft er een hard hoofd in. "Ook de kabinetten-Balkenende kennen vele koerswendingen als gevolg van incidenten. Ook nu weer. Een beetje rumoer van de straat, en staatssecretaris Van Bijsterveldt slikt de norm in voor het aantal lesuren in het voortgezet onderwijs."

Uit: de Volkskrant, 28-11-2007
Door: Yvonne Doorduyn

Zie ook:

Ondeweisfernieling 1
HIER

Novemberdebat
HIER

U bent hier