Te druk

12 november 2007

Te druk

Met het Novemberdebat "Jongeren en Opvoeding" en het vooruitzicht, is onderstaand bericht erg verontrustend. Ouders hebben het te druk om zich met de school van hun kind te bemoeien. Als die vervreemding al bij de basisschool begint, hoe moet dat dan verder met de ontwikkeling als die kinderen ouder worden?

De problematiek is op "zwarte scholen" het ergst. Dit is een belemmering in het vinden van aansluiting bij de maatschappij. Laten we dit topic benutten om stil te staan bij het probleem en om na te denken over oplossingen. Reacties zijn van harte welkom!

Ouders te druk voor een schoolreisje

NIJMEGEN - Ouders hebben het te druk en steeds minder tijd om zich nog te bemoeien met de school van hun kind. Hand- en spandiensten als luizen kammen, de bibliotheek bezoeken, sportdagen en het schoolreisje komen daardoor in de knel.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen (ITS) van de Radboud Universiteit Nijmegen onder vijfhonderd basisscholen. Ouders, schoolhoofden, bestuurders en leerkrachten werden de afgelopen twee jaar ondervraagd. Niet eerder is de relatie tussen ouders en scholen zo uitvoerig onderzocht.

Volgens onderzoeker Frederik Smit was het tien jaar geleden nog geen enkel probleem om voldoende ouders te mobiliseren voor hand- en spandiensten. ,,Nu heeft al tachtig procent geen tijd meer. 's Ochtends je kind afzetten en 's avonds afhalen is regel geworden.''

De toename van het aantal werkende moeders ziet Smit als een belangrijke verklaring, net als de toegenomen werkdruk. De onderzoekers constateren ook dat op zwarte scholen het probleem nog groter is. ,,Daar is bijna niet één ouder die zich inzet als voorleesmoeder of voor de medezeggenschapsraad.'' Allochtone ouders helpen thuis ook bijna nooit met huiswerk maken omdat ze zelf vinden dat ze dat niet kunnen, aldus Smit.

Allochtone ouders voelen zich volgens het ITS niet welkom op de scholen. Ook haken ze vaker af, omdat ze de taal niet machtig zijn. Smit: ,,Maar vraag je ze ernaar, dan zeggen ze dat ze juist wel graag meedoen.'' Dat bleek bij interviews waarbij tweetalige ouders tolkten.

ITS constateerde verder dat zwarte scholen waar ouders wel aangeven zich op hun gemak te voelen, als een hecht team optreden. ,,Om halfnegen moeten niet een paar, maar alle leerkrachten op het schoolplein te vinden zijn. Alleen dan krijg je contact en gaan ouders praten. Vaak niet over school, maar over problemen met huisvesting en zorgen over het kind.''

De bereidheid om zoiets als een neutraal Lentefeest te organiseren, bleek ineens veel groter. En hoewel er niet direct oplossingen voor gezinsproblemen waren, heeft op termijn een brede aanpak op school wel degelijk effect volgens Smit: ,,Door meer betrokkenheid leer je elkaar kennen. Dan is het makkelijker om elkaar aan te spreken als er iets niet goed gaat. Het gevoel van veiligheid verbetert erdoor.''

Uit: Nederlands Dagblad, 12 november 2007