Kwaliteit en Wmo gaan niet samen

18 december 2007

Kwaliteit en Wmo gaan niet samen

IntraZorg Plus wilde bewust geen offerte uitbrengen op de gemeentelijke aanbesteding voor de huishoudelijke hulpvraag. Dat heeft de onderneming uiteindelijk toch gedaan om de continu?teit van zorg voor de cli?nten in stand te kunnen houden. Maar dat het geen succesvolle offerte zou worden wist bestuurder Jan van der Wal (52) van te voren al.

Omdat IntraZorg Plus de aanbieding - in het kader van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) - beperkte tot HV 2 (duurdere hulp), terwijl ook gevraagd was om een offerte voor HV 1 (Alphahulp). ,,Wij willen kwalitatieve zorg kunnen blijven leveren", zegt Van der Wal. ,,Onze mensen en de zorgvraag ligt merendeels op niveau HV 2. Wij vinden het bedrijfseconomisch niet verantwoord tegen een te lage prijs een kwalitatief goede dienstverlening te geven." Van der Wal legt hiermee de problematiek duidelijk op tafel. Na de jaarwisseling regelt de gemeente de huishoudelijke hulp, doet daarvoor een aanbesteding en kiest in het algemeen voor de offerte tegen de laagste prijs. De vraag is dan wat er overblijft van de kwaliteit van de dienstverlening.

Kostenbeheersing
IntraZorg Plus is lokaal en in de regio een belangrijke speler in het zorgveld. De organisatie, met duizend medewerkers, biedt zorg vanuit de protestants christelijke levensbeschouwing op een viertal locaties: De Engelenburgh, Elim, 't Boveneind en De Meent. IntraZorg Plus is met name sterk in het intramurale werk, zorg met verblijf, en daar zit HV 2 al in. Van der Wal, die bijna twee jaar zijn kantoor in De Meent heeft, wil niet ,,de klagende bestuurder" uithangen en begrijpt dat in de zorg kostenbeheersing belangrijk is, maar ,,het probleem is dat er een keuze moet worden gemaakt en dat wordt niet gedaan." Zorgverleners moeten leveren tegen een lager tarief terwijl de hoogste eisen worden gesteld aan de kwaliteit van het werk. Dat wringt.

Uitholling
Van der Wal heeft goed rondgekeken op zijn locaties en weet dat zijn klanten hechten aan huishoudelijke verzorging als integraal onderdeel van de totale zorg. Dat geldt in ieder geval voor de mensen in de zorgwoningen. Hij ziet het gevaar van een uitholling van de organisatie wanneer IntraZorg Plus kwaliteit op de zorg had moeten inleveren om het bedrijfseconomisch voor elkaar te krijgen.

In welke richting beweegt de organisatie volgend jaar dan wel? Van der Wal: ,,We gaan door met HV 2 via de PGB-financiering (persoonsgebonden budget). Daar krijgen we weliswaar nog minder geld voor, maar we hebben het zo gedaan in overleg met de gemeente. Eerst de zorg, de continu?teit, regelen en dan bezien hoe we het geheel kunnen runnen. Dat is een managementprobleem."

Beeindigd
Voor zestig mensen die thuis zorg krijgen wordt met ingang van het nieuwe jaar de dienstverlening be?indigd. ,,We hebben andere organisaties gevraagd deze zorg over te nemen, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Toch kunnen zij elders terecht." De meesten kiezen voor Curadomi. Verder wordt de personeelsformatie ingekrompen. Sommige HV 2 medewerkers kunnen bij Curadomi terecht. ,,Dat bieden wij aan, omdat de betreffende cli?nten graag hun vertrouwde hulpverlener willen behouden, maar de medewerkers bepalen zelf of ze dat doen, ze kunnen ook bij ons in de intramurale zorg blijven werken."

Van der Wal zet, wat 2008 betreft, in op het ,,echt klantvriendelijk werken", de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen waardoor het ,,ook leuker wordt" en het zo effici?nt mogelijk organiseren. Dat willen zeggen ??n facilitaire dienst in plaats van vier en zo min mogelijk zorgmanagers.

Uit: Veenendaalse Krant, 12 december 2007
Door: Gerard van Wijk