Stemverklaring bij het ontslag van dhr. Diepeveen

14 december 2007

Stemverklaring bij het ontslag van dhr. Diepeveen

Hieronder de stemverklaring die ik heb afgelegd over het ontslag van Dhr. Diepeveen, voorzitter van de rekenkamercommissie. De SP stemde als enige tegen dit ontslag.

Voorzitter,

Mijn fractie heeft besloten niet in te stemmen met het ontslag van scheidend Rekenkamercommissievoorzitter Diepeveen. Niet omdat wij hem de aftocht niet gunnen, maar omdat wij ons niet kunnen vinden in de motivatie voor zijn ontslag. Dhr. Diepeveen geeft aan dat hij vanuit de raad onvoldoende vertrouwen in de rekenkamercommissie waarneemt. Omdat dit vertrouwen wel aanwezig is in mijn fractie, vervalt onzes inziens de grond van het ontslag, en kan de heer Diepeveen als het aan ons ligt gewoon aanblijven als voorzitter van de door ons zo gewaardeerde rekenkamercommissie.

Het gebrek aan vertrouwen wordt afgeleid uit een initiatiefvoorstel van Lokaal Veenendaal, waarin is voorgesteld om flexibeler om te gaan met het aantal raadsleden in de rekenkamercommissie. Dit voorstel is met een meerderheid aangenomen door de raad, en ook mijn fractie stemde in met het voorstel.

In de discussie rondom het voorstel refereerde de indiener bij herhaling aan de principes van zijn partij tegen een rekenkamercommissie waarin raadsleden zitting hebben. De raad die zichzelf controleert. Ook op de gemeentepagina in de Veenendaalse Krant, voorafgaand aan de raadsvergadering waar over dit voorstel werd besloten, herinnert de woordvoerder van Lokaal Veenendaal hieraan. De discussie is hiermee besmet geraakt en het uitblijven van communicatie met de rekenkamercommissie daar nog eens bovenop, maakt de bewering van de indiener dat deze handelde in het belang van de rekenkamercommissie onhoudbaar.

Er is onduidelijkheid ontstaan over het doel van het initiatiefvoorstel, en mijn fractie is de overtuiging toegedaan dat elke partij die het initiatiefvoorstel heeft gesteund, haar positie in het debat moet markeren en verantwoorden. In het artikel 'Vertrouwen SP in rekenkamercommissie', welke te lezen is op veenendaal.sp.nl, legt mijn partij volledige verantwoording af over het steunen van het initiatiefvoorstel.

In het artikel is ondermeer te lezen dat mijn fractie nog geen standpunt in heeft genomen over de vraag of er wel of geen raadsleden in de rekenkamercommissie thuishoren. Voor beide varianten is wat te zeggen. Zolang we geen standpunt hebben, gaan we uit van de situatie zoals we die kennen; de rekenkamercommissie heeft tot dusver immer louter goed werk afgeleverd en nimmer reden tot twijfel gegeven aan haar integriteit. Steun van de SP aan het initiatiefvoorstel was enkel bedoeld om het vervullen van de vacature, wat schier onmogelijk leek, te vergemakkelijken.

Het is goed voor te stellen dat het vertrouwen in de rekenkamercommissie niet onverdeeld is. Bij de SP staat dit vertrouwen echter fier als een huis en, zoals ik al aangaf, vervalt hiermee de grond om in te stemmen met het ontslag van Dhr. Diepeveen. Met het niet instemmen met het ontslag willen we tevens een punt zetten achter de discussie. Het wordt tijd om ons, met vol vertrouwen in de rekenkamercommissie en in elkaar, te richten op de toekomst.

Dank u wel.