ANALYSE: ONTSLAGRECHT

11 maart 2008

ANALYSE: ONTSLAGRECHT

Afgelopen week (of inmiddels al de week daarvoor) deed minister Donner een uitspraak waarin hij suggereerde dat er toch gesleuteld moest worden aan het ontslagrecht. De PvdA was hier boos over, zei dat Donner maar moest opstappen, Donner schreef een briefje van 3 regels en alles was weer goed. Een aanfluiting, als je het mij vraagt. En zeer beschamend voor het onderwerp, want het ontslagrecht is een belangrijke kwestie.

Volgens voorstanders van de versoepeling, zou het tornen aan de ontslagbescherming leiden tot meer banen. Hoe dan?

Stel dat Pietje een baan heeft en Klaasje niet. Met versoepeld ontslagrecht kan het zo zijn dat Pietje makkelijker ontslagen wordt en dat Klaasje, die goedkoper is, zijn baan krijgt. Klaasje is aan werk geholpen? maar nu is Pietje weer werkloos.

En stel je voor dat Pietje's baan niet naar Klaasje gaat, maar naar een goedkope Oost-Europeaan. Dan zijn zowel Pietje als Klaasje de Sjaak, wordt er een Oost-Europeaan onderbetaald en is er in Oost Europa een tekort aan arbeidskrachten.

Of het versoepelde ontslagrecht wordt benut voor het stroomlijnen (lees: inkrimpen) van een bedrijf. Pietje geen baan, Klaasje geen baan, Oost-Europeaan geen baan.
Verhuizing naar een lage lonen land? Pietje, Klaasje en Oost-Europeaan geen baan; Koreaan verricht slavenarbeid (want zo zit de wereld ook nog eens in elkaar).

De versoepeling van het ontslagrecht leidt tot een hele boel, maar niet tot meer banen. Een toestroom van Oost-Europeanen, slavenarbeid in Azie, maar Pietje en Klaasje zijn niet geholpen? en uiteindelijk Oost-Europa en Azie ook niet!

Met het massaontslag bij Unilever net achter de kiezen kijk ik met hele andere ogen naar versoepeling van het ontslagrecht. Stel dat er toen al aan de ontslagbescherming was getornd? Hoe was het de mensen van Unilever dan vergaan?

Tornen aan de ontslagbescherming leidt tot niets goeds, en zeker niet voor de werknemers die de economie in ons land draaiende houden!

Dit is de "derde druk" van dit artikel. Het is eerder verschenen. Doordat er steeds ontwikkelingen zijn, is de eerste alinea op deze gelegenheden steeds aangepast. Hieronder zijn de eerdere versies van deze eerste aline te lezen.

Oktober/November 2007:
Op het moment van schrijven zit onze regering met een probleem: het ontslagrecht. Om de haverklap is er overleg op het Catshuis, waarna ministers en fractievoorzitters hun lippen stijf op elkaar houden tegenover de pers, uit angst voor het vallen van het kabinet.
Minister Donner wil koste wat kost het ontslagrecht versoepelen. Wie daarmee gebaat is - behalve een kleine groep kapitalisten - heeft hij nooit duidelijk kunnen maken.

Januari 2008:
Kort geleden is aan het licht gekomen dat er geheime afspraken bestonden tussen werkgevers en kabinet over het ontslagrecht. Ook de PvdA en het FNV zouden hiervan op de hoogte zijn geweest. Gelukkig zijn de afspraken "geschonden", want versoepeling van het ontslagrecht is onherroepbaar en boven alles desastreus.

Zie ook:
Eerdere Analyses