Speech Structuurvisie

15 maart 2008

Speech Structuurvisie

Hieronder de toespraak die ik 13 maart hield m.b.t. het 'tweede tussenproduct structuurvisie.

Voorzitter,

In de Strategische Visie Veenendaal 2025 is bepaald dat er in een zestal richtingen gezocht moet worden naar locaties om nog meer te bouwen ter uitbreiding van Veenendaal. Een van die zoekrichtingen is het gebied "Veenendaal-Achterberg". In het tweede tussenproduct van de Structuurvisie is te lezen dat dit aantasting van de landschappelijke waarde met zich meebrengt. De overgang tussen Binnenveld en Heuvelrug is uniek en wordt aangetast als daar bebouwing neergezet zou worden. Daarmee is - voor wat de SP betreft - de kous af. Er is naar gekeken, en wij weten nu dat we daar niet willen bouwen; verder onderzoek is hiermee overbodig geworden.

Tel daarbij op dat de suggestie dat het gebied "Veenendaal-Achterberg" volgebouwd zou kunnen worden, een schop tegen het zere been van buurgemeente Rhenen is. Per motie heeft de gemeenteraad aldaar laten weten dat zij niet gecharmeerd zijn van het idee. Terecht stelt Rhenen dat zij zelf de ontwikkelingen op haar grondgebied wil bepalen en wijst de uitkomsten van dit tussenproduct af. Mijn fractie wil graag weten hoe het college van plan is om de diplomatieke verhouding met onze buurgemeente en WERV-partner te herstellen.

Overigens was er drie en een half jaar gelden ook al door de raad besloten, middels een aangenomen amendement van de ChristenUnie, dat voornoemd zoekgebied geschrapt diende te worden. Kortom; dit vooronderzoekje - dat als uitkomst heeft dat er unieke natuur opgeofferd zou moeten worden, en waarmee Veenendaal zich de woede van Rhenen op de hals heeft gehaald - had niet eens gehoeven. Niet eens gemoeten, zelfs!

Voorzitter, de groei van Veenendaal is geen doel op zich, maar noodzakelijk om onze mensen en onze bedrijven te kunnen huisvesten. Mijn fractie is zich daarvan doordrongen. Maar naast het MOETEN groeien, is er de vraag of je wel KAN groeien. En de mogelijkheden daartoe beginnen op te raken. Jammer, maar helaas.

Natuurlijk is het mogelijk om de bestaande grond beter te benutten, door een effici?ntere indeling van straten, gebouwen, groen, etc. En met "verticale uitbreiding", de hoogte en de diepte in te bouwen, valt er ook een boel te winnen. Wat de SP betreft moet daar naar gekeken worden, alvorens te zien wat we met het land van de buurman kunnen.

Voorzitter, ik rond af. Mijn fractie heeft geen behoefte aan verder onderzoek naar iets wat wij toch niet willen - of uberhaupt MOETEN willen. Wat er in dit tweede tussenproduct is gedaan is wat ons betreft voldoende onderzoek. De gevolgen voor het landschap en onze diplomatieke betrekkingen binnen de WERV zijn negatief en ongewenst. Daarom roepen we met klem het college op: laat dit gebied los.

Dank u wel.