Dijsselbloem

25 augustus 2013

Dijsselbloem

Het Kabinet, en minister Dijsselbloem in het bijzonder, wil ABN-AMRO met verlies terug op de beurs brengen. Wat is er aan de hand? a) Het neoliberale nihilisme heeft zich meester gemaakt van minister Dijsselbloem
b) Het is minister Dijsselbloem in zijn bol geslagen
c) Het kan het kabinet geen donder schelen dat het land naar de barrebiesjes gaat
d) Al het bovenstaande

Van een kabinet dat alle beschaving uit het land wegbezuinigt omwille van de begrotingsdiscipline is het opmerkelijk dat zij hun bezittingen - of liever: de bezittingen die zij namens het volk beheren - met verlies verkwanselen. Zeker van de Minister van Financien, in casu Dijsselbloem, hadden we anders mogen verwachten.

Dijsselbloem was immers ooit voorzitter van de parlementaire enquetecommissie die onderzocht heeft wat er mis was (en is) met het onderwijs. Hij was degene die de nutteloze vernieuwingsdrang ontmaskerde als de drup die het onderwijs uitholt. Dat vervolgens de conclusies en aanbevelingen van zijn commissie vrolijk in de wind zijn geslagen doet daar niets aan af: Dijsselbloem was de man van het nuchtere verstand.

Dat nuchtere verstand bleek ook in de campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 2012. Hij leverde kritiek op de toentijds demissionaire premier Rutte, en zei dat hij de boel niet moest 'kapot bezuinigen'.
Eenmaal Minister van Financien viel Dijsselbloem door de mand: hij bleek net zo'n grote bezuinigingsfetisjist als zijn voormalige rivalen van de VVD. Toen hij hierop werd aangesproken, gaf de PvdA'er toe dat zijn uitspraak destijds 'verkiezingsretoriek' (lees: kiezersbedrog) was.

Aan het feit dat hij zichzelf ontmaskerde als leugenaar dankt hij dat hij de aangewezen persoon is om zijn voorgangers, Bos (PvdA) en De Jager (CDA), ook ontmaskert als leugenaars. Zij hebben immers altijd aan ons voorgehouden dat we erop vooruit zouden gaan. We zouden immers de winst van de bank in onze zakken (economie) kunnen steken, evenals het rendement van de leningen aan Griekenland en Portugal.
Met de verliesgevende verkoop van ABN-AMRO geeft hij ook een inkijkje in wat we van de leningen aan de 'knoflooklanden' mogen verwachten: niets. Ook dat geld is weg. En ondertussen maar bezuinigen op zorg, sociale zekerheid, onderwijs...

SP-Kamerlid Arnold Merkies zei onlangs: "De regering redeneert als een gokverslaafde: om het eerder verloren geld terug te verdienen stopt het steeds weer opnieuw geld in de fruitautomaat. Maar die jackpot valt niet."
Bos wist dat. De Jager wist dat. Dijsselbloem weet dat.
En wisten ze het niet, dan hadden ze het moeten weten...

Toen ABN-AMRO gered moest worden, genationaliseerd werd, hadden wij als Nederland van de nood een deugd kunnen maken. Een nationale bank, vrij van bemoeienis van aandeelhouders en andere fratsen, waar men het geld veilig in bewaring kon geven. De Bank kon onze bank worden.
Niet alleen wil Dijsselbloem ons belastinggeld laten verdampen met de beursgang; hij verkwanselt ook nog de bank die van ons allemaal is. Waar is zijn nuchtere verstand gebleven?

In al zijn 'nuchtere verstand' stelt Dijsselbloem wel de 'eis' dat tegen de tijd van verkoop (2015) de situatie op de financiele markten weer stabiel is. Hij doet net alsof dit een reeele verwachting is, terwijl we net enkele maanden geleden de SNS nog hebben moeten redden en we steeds dieper in de crisis zakken.
Ook is hij 'nuchter genoeg' om bij de verkwanseling 'garanties te eisen' dat ABN-AMRO nadien geen kapitaalinjecties nodig heeft. Wie hij daarmee denkt gerust te kunnen stellen is mij een raadsel. Iedereen weet dat de banklui er toch een potje van maken, en dat de bank te belangrijk is om failliet te laten gaan. Kortom: vroeg of laat zal Nederland de poeplap weer mogen trekken...
Of ben ik nu te nuchter?

Ik weet niet wat er in het kabinet is gevaren. Ik weet niet wat Dijsselbloem denkt. Ik mis de nuchterheid, de ratio, achter de plannen. Ik mis de visie van het kabinet.
Dat is het grote probleem van Rutte II.
Was er maar een Dijsselbloem die dat ontmaskerde...