Aan de schandpaal: Valse Aanbiedingen

18 november 2013

Aan de schandpaal: Valse Aanbiedingen

In een recent verleden nagelde ik de Blokker Holding in het algemeen, en Bart Smit in het bijzonder, aan de schandpaal wegens seksisme. Door het speelgoed te categoriseren in 'jongens'- en 'meisjes'-speelgoed drukt het bedrijf kinderen in een hokje.

Brandweerwagens zijn niet voor meisjes bedoeld, en poppen niet voor jongens; suggereert het bedrijf. Ach, het is niet ongebruikelijk om je speelgoed op basis van sekse van beoogde afnemertjes te categoriseren, maar in de Bart Smit folder werd het wel heel bont gemaakt: een pagina vol met speelgoed-huishoudapparatuur, met als begeleidende boodschap dat meisjes die hiermee spelen 'net zo goed als mama' willen zijn. Au.

Als je deze vorm van genderstereotypering al wilt honoreren met klandizie bij voornoemde zaak, loop je ook nog eens de kans dat je een poot wordt uitgedraaid in de Sinterklaastijd.

Blokker Holding, waar Bart Smit dus onder valt, maakt zich schuldig aan valse aanbiedingen. En zij niet alleen: ook Bol.com, Neckerman, Wehkamp en andere bedrijven maken zich hier schuldig aan - zo meldde het AD vanochtend.
De V&D is een zeldzame uitzondering; daar zijn de aanbiedingen wel daadwerkelijk goedkoper dan de normale prijs.

Om een voorbeeldje te noemen van een valse aanbieding:
Bij Intertoys ligt een LEGO-speelgoedtrein in de 'aanbieding' van 124,99 voor 114,99. Dat lijkt op een aanbieding, ware het niet dat deze trein in juli nog 99,99 kostte. Bedrijven doen wel alsof hun producten goedkoper zijn gemaakt, feitelijk zijn ze duurder. Net nu Sinterklaas in het land is, en er nu eenmaal veel cadeaux gekocht moeten worden...

Natuurlijk gun ik bedrijven hun omzet. Hun WELVERDIENDE omzet. Maar wie Sinterklaas een poot uitdraait, verdient het om de roe te krijgen.

meld valse aanbiedingen hier