SCHRIFTELIJKE VRAGEN

ONDERWERP: Voortbestaan Pop- en Cultuurpodium Escape

Veenendaal, 2 december 2013

Geacht college,

In de vergadering van de raadscommissie op 21 november ontkrachtte wethouder Bouwmeester de geruchten dat het voortbestaan van Pop- en Cultuurpodium Escape in het gedrang zou zijn. Eerder deed hij dit al tegenover de media. Deze geruchten zouden het gevolg zijn van onware uitspraken van de directeur van Stichting Welzijn Veenendaal.

In diezelfde commissievergadering gaf de wethouder aan 'er alles aan zou doen om Escape open te houden'. Op het plan van Escape was positief gereageerd van de kant van de gemeente. Hoewel op 19 november nog onduidelijk was of ook de subsidie voortgang zou vinden, gaf de wethouder in de commissievergadering van 21 november aan die dag nog een subsidieaanvraag te hebben ontvangen.

In een persbericht dat op de website van Escape staat, wordt echter gemeld dat de subsidie 'spoorloos verdwenen is'.

Hiermee is het voortbestaan van Escape alsnog in het gedrang te komen. Door contractuele verplichtingen
waaraan door de verdwijning van dit geld niet kan worden voldaan, wordt Escape gedwongen haar deuren te sluiten en haar medewerkers op straat te zetten.

Wat de SP betreft, is dit onbestaanbaar. Daarom stellen wij u de volgende vragen:

1. Klopt het dat de subsidiegelden
    die voor Escape bestemd zijn, zijn verdwenen; zo ja: hoe is dit
    mogelijk; zo nee: waar komt dit gerucht vandaan?

2. Is de subsidieaanvraag waarvan de
    wethouder kond deed op 21 november gehonoreerd; zo ja: hoe verklaart
    het college de hernieuwde onrust over het voorbestaan; zo nee: hoe rijmt het college dit met de positieve signalen die het had afgegeven over het plan van Escape?

3. Is het college bereid om per direct alle onzekerheid de wereld uit te helpen, en Escape per direct de benodigde subsidie te verstrekken?

Wij vertrouwen op een spoedig antwoord.

Met vriendelijke groet,

J.P. Breur

Fractievoorzitter SP Veenendaal

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.